Bilister og syklister – begrav stridsøksa og foren eder!

Så har vi alle fått sett hvordan det går når bilister og syklister kolliderer. Rabobank-rytter  Johnny Hoogerlands møte med mann, bil og piggtråd var rett og slett svært ubehagelig å se på og burde få alle bilister og syklister til endelig å begrave stridsøksa.

Nå går det ikke like hardt for seg hver dag i trafikken i Norge. Men jeg tror de fleste som kjører bil eller sykler på ulike veier i Norge svært ofte opplever farlige situasjoner som kunne fått like dramatiske utfall som flere av fallene i Tour de France denne uka. Og situasjonene oppstår fordi de finnes idiot-syklister. Og idiot-bilister. Problemet med å sammenligne syklister og bilister på en idiot-skala, er at de ikke helt er sammenlignbare. Det er bare sistnevnte som er i stand til å ta livet av førstnevnte. Ikke omvendt. Men det lar vi ligge nå.

I disse Tour de France-tider, mener jeg det er på tide å begrave stridsøksa. Egentlig er det jo en  tragisk at det er bilistene og syklistene som krangler mest. Vi burde jo stå sammen! Vi har alt å tjene på at det blir bygget ut bedre og nyere bil- og sykkelveinett. Og i stedet for å danne felles front mot statlige myndigheter (sånne som meg!!;-), bruker vi energien på daglige krangler med potensielt tragiske utfall i trafikken.

Hovedansvaret for å bedre forholdene for syklister og bilister ligger på oss folkevalgte i Storting og regjering. Men det hadde vært greit med litt større samlet «trykk» fra entusiaster utenfra. Kanskje bilorganisasjonene og syklistorganisasjonene burde fusjonere og starte felles kamp for bedre infrastruktur i Norge?

Godt Frankrike-rundt, folkens!

Se alle

88 kommentarer

  1. Den øksa blir nok ikke begravd før man har en gjensidig respekt, og det er neppe nært forestående når man daglig opplever tankeløse og egoistiske syklister som lever og ånder for å gjøre tilværelsen for bilistene så sur som mulig. Oppfør dere skikkelig i trafikken eller hold dere ute av veibanen, eller lev med konsekvensene.

    På tide at man begynner å stille KRAV til alle som ferdes på veiene våre, ikke bare bilistene!!

    Svar

  2. Som de to andre har kommentert, den stridsøksen kan ikke begraves før voksne syklister generelt forstår at de setter både medtraffikanter og seg selv i fare ved å late som om de er supersyklister når de egentlig bare er vanlige mosjonister på veldig dyre sykler.. I min kommune er det laget fine, brede gang- og sykkelstier stort sett ved alle hovedveiene, men de er visst ikke gode nok for syklistene.

    Svar

  3. Jeg både sykler og kjører bil i trafikken, og jeg opplever at generelt har syklistene en MYE lengre vei å gå enn bilistene før vi kan begynne å snakke om gjensidig effekt. Syklister er også trafikanter, det betyr at DE MÅ FØLGE TRAFIKKREGLENE. Det innebærer å stoppe på rødt lys, gi signal når man skal svinge samt å overholde vikepliktsreglene både overfor andre trafikanter og ikke minst fotgjengere.

    Jeg har faktisk opplevd og bli skjelt ut etter noter av en annen syklist da jeg (på sykkel) stoppet foran et rødt lys i sykkelfeltet på ring 2 i Oslo. Jeg har også flere ganger, som fotgjenger, opplevd at jeg må kaste meg ut av veien for en sykkel som kommer i rasende fart over fotgjengerfeltet mens jeg har grønn mann. Jeg har aldri som syklist opplevd noe lignende fra bilister, selvom jeg har hørt at det skjer. Det har kanskje sammenheng med at jeg tenker som en bilist, også når jeg sykler? Jeg følger *alle* trafikkreglene og ikke bare de som passer meg.

    Svar

  4. Hei! Kristine fra VG her. Aktuelt tema! Jeg har lagt inn innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også :-)

    Svar

  5. Alt det her er greit nok. Men nå er jo veiene først og fremst laget for motoriserte kjøretøy, og det er nok ikke det faktum at syklister er syklister som irriterer, men det at dem enten sykler 2-3 stykker i bredden, eller at èn alene ikke forstår når han hindrer trafikken ved å ligge midt i veien.
    Selv mener jeg at syklistene her skal være ydmyke. De har ingen grunn til å hate bilistene, da det først og frems er deres vei. Å sykle som en idiot, eller idioter er det mest risikable ved kombinasjonen.

    Svar

  6. Stridsøks? Jeg slåss ikke. Jeg vil bare sykle på veien, som jeg har like mye rett til å bruke som bilistene. Jeg bryter ikke loven når jeg sykler på veien, men blir likevel terrorisert av aggressive bilister. Det er bilistene som må roe seg ned. Bare se på kommentarene her.

    Gang- og sykkelveien ser kanskje bra ut fra bilsetet, men prøv å sykle på den i 35-40 km/t med racer. Jeg bruker den når jeg sykler med terrengsykkel, eller sykler sakte med racer, feks oppoverbakke, men syklisten vet best hvor man han/hun sykle. De "fine og brede sykkelstiene" dere snakker om kan være dårlig preparert, eller ikke vedlikeholdt på 20-30 år.

    Svar

  7. Lars Jakob Furunes 12. juli 2011 kl. 20:39

    Jeg er uenig i at man skal begrave stridsøksa fordi det er Tour de France. For å unngå ulykker og konflikter, derimot, er det en god idé på generell basis.

    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner en del av innvendingene til folk under. Hva er det for eksempel som får Velvel til å påstå at veibanen er primært for motoriserte kjørende? Alle som arbeider med samferdsel i Norge er enige om at syklister som holder høy hastighet hører hjemme i veibanen såfremt det ikke finnes gode alternativer hvor fotgjengere befinner seg. Budskapet om ydmykhet får du glatt i retur, Velvel. Du eier ikke veien, du heller.

    Oslo har observert syklister som bryter trafikkreglene. Det samme kan jeg si om bilister. Jeg ser daglig flere titalls bilister som kjører på rødt lys utenfor jobben min. Så godt som alle som kommer "sist" til et trafikklys, dvs. akkurat i det det blir rødt, bestemmer seg for å gi full gass og kjøre likevel.

    addi påstår at syklister tror de eier veien. Noen syklister ser kanskje ut til å tro det, men det kan jammen sies om noen bilister også.

    Anita mener syklister ikke viser respekt. Igjen ser jeg daglig like mange eksempler på at bilister ikke respekterer syklister. Det går altså begge veier.

    Eva på sin side har helt rett: gang- og sykkelveier er ikke gode nok for syklister som vil komme seg fort fram. Vikepliktregler i kryss er ukjent både for syklister og bilister, kantstein gjør at man stadig må stoppe opp, man har få eller ingen rettigheter i forhold til fotgjengere, det finnes ingen regler for på hvilken side man skal gå eller sykle … Alt i alt gjør dette gang- og sykkelvei til det dårligste alternativet så lenge man klarer å holde en god marsjfart.
    Det sier seg imidlertid selv at man velger gang- og sykkelvei når dette er tilgjengelig i bratte motbakker, eller når andre forhold gjør at man må sakne farten betraktelig.

    Det alle må huske på er at det finnes drittsekker på sykkel og i bil, og vi kommer ingen vei før alle trafikanter forstår at alle må prøve å forholde seg til de mange; ikke til de få som ødelegger for alle andre.

    Svar

  8. "Slutt å hat" er helt galt, de må hete :Slutt å hate, det er den formen av ordet som kan ha å foran!

    Svar

  9. Den dagen syklistene slutter å sykle midt i kjørefeltet slik at ingen biler kommer seg noen vei, ja, da skal jeg begrave stridsøksa.
    For et par uker siden skulle jeg ut på hovedveien ut ifra byggern, og der kommer en syklist midt i kjørebanen med 20-30 biler av alle slag bak.. Og slapp han dem forbi? Nei.

    Svar

  10. Og jeg kan også legge til at det var en helt ubrukt gang og sykkelvei 3m til høyre han kunne ha brukt..

    Svar

  11. Varg Veum: Det var nok min formulering, fikset nå – takk for innspill.

    Svar

  12. Støtter "Oslo" fullt og helt!!
    Det handler like mye om vanlig normal høflighet og ikke være til hinder eller fare for andre i trafikken. Hvis man tenker mer over det, i stedet over å på død og liv skulle "hevde sin rett" som syklist, så tror jeg det hadde gått mer smooth..
    Kan ikke huske dette "problemet" var så stor for bare 10-15 år siden?

    Svar

  13. Er enig i din lille blogg om dette tilsynelatende store problemet. Det som "slår" meg sånn umiddelbart er at de som sitter å irriterer bilistene på sine fancy sykler også er blant de som irriterer seg over sine likesinnede!! Det verste er ikke den enslige svale som er ute alene på tur; han / hun kan lett passeres. Problemet er de 15 -20 som er ute på kosetur, som hindrer biler å komme frem ( derfor man kjører bil: for å komme fort fra A til B ). Dette resulterer i skumle forbikjøringer, og med en møtende bil er det fort gjort å ta en "tour de france"….. Samhandling er fraværende, men for å få det til å fungere får syklistene slutte å opptre i "flokk", og innrette seg på lik linje med bilistene….. MÅ de bruke HELE veien?????

    Svar

  14. er bare å stille lyktespylærn folkens, take dem down!!

    Svar

  15. hulken på veien 12. juli 2011 kl. 22:24

    det er så inn i hinsides irriterendes at syklistene skal absolutt sykle etter og midt i veiene… det burde vært ulovlig å sykle på veier der syklistene ikke klarer å holde den opgitte fartsgrensa…. og det er jo stort sett overalt. bortsett fra kanskje 20-30 km sonene. ser jeg en syklist gidder jeg ikke å slakke ned, jeg bare kjører forbi uten å vike noe særlig. og hvis det kommer biler imot så er det IKKE mye mellomrom mellom meg og syklisten. hold dere til fortauet/gangveiene sier jeg bare.. og kommer det en bil imot som jeg ikke klarer å unngå så kjører jeg heller på det mykeste alternativet.

    Svar

  16. Jeg synes faktisk de beste sykkelistene er barn og pensjonister, de er flinke til å passe på seg selv og bruker oftest den sikreste strekningen. Mens så har vi en del av disse "hobby-proffene" som har et eller annet dødsønske, som tror de eier veien. Noen tar virkelig ikke hensyn til bilist eller egen sikkerhet, og som bilist har jeg ingen ønske om å skade eller kjøre på disse. Sykkelistene har ansvar oven for seg selv og andre de også. Skal de på død og liv ha de samme rettighetene på alt av veier, synes jeg at de godt kunne blitt med på å sponse veiene med bommer og avgifter de også. Pluss at det bør komme flere regler om hvordan sykklisten kan beskyttes og sees bedre i trafikken. Det burde vært påbudt med refleksvest når man sykkler på steder det er mye trafikk, det er ikke alltid like lett å se en sykkelist som kommer for full pinne og mener at han har rett på veien.

    Vanlige sykkelister som har vett til å passe på seg selv og tar hensyn til trafikk og andre myke trafikkanter, har jeg ingen ting i mot.

    Svar

  17. Sykleren og bilisten 12. juli 2011 kl. 23:43

    Sykelister kan holde seg på fortauet syntes nå jeg, er ingenting som er mer irriterende en å møte på dem når man er ute og kjører. sinker trafikken og holder ingen regler, vet ikke hvor mange ganger det har kommet en tullig som tror han har tid nok til å krysse veien foran bilen når jeg kommer kjørende bak han uten at han gir signal, får nesten lyst til å bare lukke øyene og la bare bilene trille over dem.
    Selv som sykelist vet jeg hvordan de fleste bilistene føler seg, derfor har jeg heller brukt penger på en skikkelig terrengsykkel, kan lett få den samme trimmen som en gateracer bare uten å være i veien for andre som bilistene. Og de som nødvendingvis ikke vil sykkle i skog og mark (et ord) fortauet!

    Svar

  18. har noen av dere bilister som klager prøvd å sykle på en gangvei, ikke bare for å komme seg fram, men for å trene? prøver du vil du finne drit i veien, barn som leker, mødre som går med bare vogner gjerne 2-3 i bredden, hul, spekker osv.. med en racer sykkel så er det da umulig å sykle i er trenings tempo uten og måtte stoppe hele tiden. jeg personlig prøver og holde meg nærmest mulig den hvite stripen eller så langt ut mot grøften som mulig, men noen ganger er det sprekker, hul, kumlokk, sand osv. i veikanten så jeg må trekke meg lenger ut i veien. forsatt får jeg bilister som kjører cm fra hånda eller styret, spyler spyle-veske på meg, tuter, kjefter, viser tegn og andre mulige ting. har du noen gang tenkt over at det mulig er en grunn for at de kjører midt i veien? selvfølgelig har du jo noen av de som bare kjører der for å irritere dere men skal det gå utover oss alle?
    og nesten alle sykkel veier er fulle med sand eller glass. kjører vi på det tryner vi eller så punkterer vi da er det litt lettere å sykle litt utenfor.

    kumlokk er glatte
    våte striper er glatte (gule eller hvite)
    rister låser hjulet
    hul/sprekker punkterer du i eller så går du på trynet, (kompis av meg brakk krage beinet på 2 steder for ikke lenge sia for å ha kjørt i en sprekk og stupt over)

    har dere så store problemer at dere nesten kjører ned noen bør dere nesten søke etter hjelp.

    så, ikke la sinnet etter en dum syklist gå utover en som prøver så godt h*n kan.

    takk

    Svar

  19. Er sykkelist og Billist, begge deler har like mye rett på veien så slutt å grin.

    Svar

  20. Å sykle langs landeveien uten å slippe forbi køen bak er idioti. punktum.

    Syklister kan gjerne sykle hvor de vil for min del, men da bør de (ikke minst for sin egen sikkerhet) sørge for å opptre i henhold til trafikkreglene selv. Det viktigste prinsippet når jeg kjørte opp var effektiv trafikkavvikling, og det er ikke mange syklister som bidrar til dette. Joda, selvsagt er det ikke alle slik.

    Og når du som syklist kommer susende fra venstre og får vikeplikt for meg, og velger å vrenge sykkelen inn på gangfeltet for så å plutselig bli fotgjenger, da må jeg trå bremsa i bånn og stå på fløyta. Man skal faktisk GÅ over gangfelt! Daglig er jeg borti nestenulykker pga syklister som vingler mellom syklist og fotgjenger, og det er greit at jeg har vikeplikt om du er fotgjenger, men, og det er et viktig men, det er DU som blir drept! Og jeg har ikke videre lyst å ta knekken på deg…

    Og bare så det er sagt: med du, mener jeg ikke akkurat deg :P

    Svar

  21. Som mange andre har jeg vært syklist frem til 16 års alderen, er 23 år nå, og det jeg legger mest merke til er syklistene som er ute og trener i kondom-dresser på racing sykler som skal absolutt eie hele veibanen fordi de er idrettsmennesker og har full rett til det, etter deres mening. Det går å sykle ut til kanten, litt ujevn vei må man tåle, hvis ikke så gå og bruk sykkelen et annet sted. Det er ikke lov å hindre annen trafikk. Og for å ikke snakke om når de tar opp hele veibanen ved å kjøre to og to ved siden av hverandre.

    Jeg forstår som mange andre at racere ikke tåler fortauskanter, med fine dempere og du ser dem sykle i gatene når de har fine fortauer ved siden av så er det vel helt forstålig at det er irriterende. Jeg hadde drept for fortauer når jeg syklet på trange vestlandsveier.

    Men alt samles ned til at jeg kjører i et kjøretøy som veier mer enn 1 tonn, hvis det blir en ulykke med en syklist så vet jeg hvem som havner best ut av det. Tenk på deres egen sikkerhet, bruk refleksvest, bruk kanten av veien og ikke mer enn sykkel i bredden.

    Jeg liker syklister så lenge de forstår at det å være grønn/idretts menneske ikke betyr at du eier veien.

    Og bare så det er sagt, av alle trafikanter så ligger busser og syklister på toppen av min hat liste, kun fordi de mener at de er over alle andre i trafikken.

    Svar

  22. Jeg skal respektere dem hvis de betaler veiavgift. Frem til da skal jeg tute og banne meg gjennom hverdagen :D

    Svar

  23. Er det gangfelt /sykkelvei der så bruk den. Er det ikke det så respekterer jeg fult ut at veien brukes.
    Men syklister som sykler på veien ved siden av et gangfelt ….

    I mine øyne blir det som å løpe over tog skinner når du kunne tatt den 3min lengre gangroen over til neste perrong.

    "addi påstår at syklister tror de eier veien. Noen syklister ser kanskje ut til å tro det, men det kan jammen sies om noen bilister også."

    Ja men så er det faktisk slik at vi FAKTISK EIER VEIEN.
    1. Vi har betalt for den via bompenger og alskens latterlige avgifter.
    2, Veien er laget utelukkende for biler. På lik linje med at togskinnene er lagt der for tog.

    Svar

  24. Et hederlig forsøk, Mr. Micaelsen, men kommentarene her demonstrerer perfekt hvorfor "bilister" og "syklister" aldri vil kunne begrave stridsøksen.

    Jeg bruker anførselstegn fordi generalisering er debattens største problem og fordi dette er to grupper som overlapper hverandre i like stor grad som "bilister og kvinner" eller "bilister og mennesker med grønne øyne", for å ta to eksempler.

    Som bilist skjemmes jeg over mine med-bilisters latterlige argumenter, generalisering og komplette mangel på evne og vilje til å se situasjonen fra annet enn sitt eget ståsted.

    Som syklist blir jeg oppgitt over de av oss som oppfører seg som tullinger i trafikken, gir bilister dårlige erfaringer og generelt gir oss alle et dårlig rykte.

    Jeg må imidlertid konstatere at det er bilistene, i grovt overtall, som ikke evner å holde en saklig debatt. Skjellsord, grove generaliseringer og nedlatende ytringer spys ut over en lav sko, gjerne skrevet på svært dårlig norsk, som f.eks "addi" demonstrerer i første kommentar.

    Hvorfor er det i all hovedsak syklister, enten det er på deltid (som meg og de fleste andre) eller på heltid, som evner å holde en saklig debatt?

    Svar

  25. Hvis man ikke har sykla sien man var 16 eller aldrig har sykla på veien eller til jobb eller skole eller tog over minst noen kilometer avstand daglig eller ofte over en hvis perioder, eller aldrig har hatt dårlig tid til jobb skole eller tog blir det vanskelig å sette seg inn i eller forstå syklisten som sykler i veien.
    Sykkelveien er lagd for pensonisten og barna, og når de er der kan ikke dem som har dårlig tid til jobben og sykkler hver dag, +alle kryss og avkjørseler som blir håpeløst å krysse, samt sykkelveien kan endre side plutselig eller stopp, da må man stadig veksle mellom å være på veien og ikke, da er det bedre å holde seg til veien, det er mye mer forutsigbart for begge parter.

    Om det skal legges til rette er det sykkelfelt på hver side av veien som vedlikeholdes som er eneste mulighet, der har syklisten like rettigheter og plikter (altså likestillt) med billisten.

    Og dem fleste syklister betaler veiavgift og kan trafikkregelen da dem har førerkort, veiavgiften er skattes biler pga at det ses på som en luksus var.

    Tar du vare på bilen din i 30 år kan også du som billist slippe veiavgift! Tenk på den du billist. :)

    Svar

  26. Jeg har ingenting imot syklister så lenge de sykler på rekke å ikke to, tre å av og til fire i bredden. Det må og kunne gå an å bruke litt sunn fornuft å slippe forbi bilene som hoper seg opp bak. Datteren min spør meg ofte hvorfor de voksne sykkler ved siden av hverandre å ikke på rekke slik jeg har sagt hun skal gjøre når hun sykkler i lag med andre. Burde ikke vi som er voksne gå foran som et godt eksempel for de små, å ikke bare styre på som idioter uti trafikken på trøsykklene??

    Svar

  27. Det er og veldig morsomt å lese slike debater så dette, for jeg kan ikke huske å ha lest en eneste gang at syklistene har sagt noe om, eller komentert dette med at de ligger flere i bredden, å ikke etterhverandre. Er dette et ømt punkt for dere? Ser ofte når folk er ute på sine rådyre sykler å fancy drakter at de sykler flere i bredden å sitter å jabber i vei. Er en ute å trener bør en vel holde kjeft å sykle, å heller ta drøsen etterpå.

    Svar

  28. Jeg ser det du mener, men om syklister skal kunne holde seg på vegen kreves det et par ting. for det første og det aller viktigste: at de kan holde fartsgrensen, ellers er det ikke flyt i trafikken å de ender opp med å bli et hinder. jeg ser mange som holder fartsgrensen på sykkel å da går det fint. Det andre: de som sykler må også forstå at ALLE trafikk regler gjelder også dem når de er i kjørebanen. stopp skilt. trafikklys.. ALT. vist dette kan oppnås som en standar så ser jeg ikke et problem. kaaanskje registrering av sykkel. men det er jo noe som ikke her 100% viktig i begynnelsen.

    Svar

  29. @Magnus – veiavgift. hahah enig der igrunn

    Svar

  30. jeg er også enig i at sykklister må forhlde seg til en av delene, skal du være på fortauet så bli der. skal du være i veibanen så bli der. om du blir sliten så gi signal da. å sving in til siden, slakk ned å gå av sykkelen. gå så opp på fortauet å fortsett i eget tempo, btw, jeg har kjørt på en sykklist før, dette var selfølgelig ikke med vilje. men han skulle i ca 40 km/t bestemme seg for å ta seg inn på et fortau. hiver seg foran bilen min men rekker det akkueat ikke. bakhjulet hans traff fremme på venstre sida om dere skjønner, han ble kastet over et autovern å inni på fortauet, jeg stoppet å sjekket med han. han var full i blod å skraper. som emilie sier lenger oppe her, det er faktisk sykklistene som får det verre her, følg reglene så kanskje dette kan bli noe,. men da krees det holding av fartsgrense, opphold av traffikkregler. og mulig registrering.

    Svar

  31. få se noen svar nåda Mr.Micaelsen

    Svar

  32. Denne debatten tar nok aldri slutt, og stridsøksen vil aldri begraves.
    Som bilist blir jeg flau av å lese mange av argumentene som kommer frem i debatter som dette.

    Jeg pendler 40 minutter til og fra jobb på en smal og svingete "skogsvei", og i sommerhalvåret finner man mange syklister på veien. Stort sett oppfører de seg bra, nesten som om de skjønner at det er de som dør dersom det skjer et sammenstøt.
    De som gjør det hele livsfarlig er de idiotiske billistene! Vi kunne sikkert fjernet 40% av alle de som ferdes i bil, og fortsatt hadde vi vel hatt idioter igjen. Jeg blir så irritert når folk presterer å mene at et førerkort er en menneskerettighet.
    Skal du kjøre forbi en syklist (som jo egentlig ikke sykler saktere enn en haug med pysete billister) så for guds skyld ikke gjør det midt i svingen. Du er ikke udødelig, og det er heller ikke motgående sjåfør! Og det aller verste er unnskydningen for slik galmannskjøring: det var en syklist der.
    Når jeg ser noen kjøre forbi en syklist så nært at han kunne lagt hånda på bilen tenker jeg aldri at billisten hadde sin fulle rett til det. Jeg blir flau og sint ppå det tullingen som så åpenbart ikke bryr seg om sine medmennesker.

    Har du det så travelt at du ikke har tid til å bruke noen sekunder bak en syklist så burde du enten startet i går, eller du skulle vært fratatt førerkortet!

    Hilsen en som ikke sykler!

    Svar

  33. Hvorfor tillater reglene at syklister når som helst og hvor som helst kan veksle mellom å være fotgjenger og/eller traffikkant? De veksler mellom gangsti/sykkelsti og bilvei som det passer dem best! Om de i det hele tatt benytter seg av sykkelsti! Det er som du sier: Det er kun syklistene som kommer dårlig ut av en evnt. smell. Snart på tide at de blir litt mer ydmyke og ikke baner vei og setter uskyldige bilister i en tragisk situasjon! Syklister som sykler i bilveien der det finnes sykkelsti (på skattebetalernes regning) burde blitt bøtelagt!

    Dessuten er det mye tøffere med offroad sykling.

    Svar

  34. Det er mye det kunne være og det er mye det skulle ha vært…men vi er der vi er med de reglene som gjelder, og de må både bilister og syklister innrette seg etter i den grad det er mulig.
    Syklister har lov å sykle i veien…slik er det bare. Lev med det og innrett deg etter det.
    Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det bilistene som skaper mest kø, det er rett og slett for dumt å påstå noe annet.
    Syklister kan lage lokal kø over veldig kort tidsperiode, det er bilistene som skaper den store "neverending" køen.

    Jeg støtter TS fullt ut i denne bloggen. Samspill mellom syklister og bilister MÅ bli bedre og må samlet stille opp mot Stortinget for å bedre infrastrukturen slik at både bilister og syklister kan få utnytte veiene bedre enn idag.

    Svar

  35. Fornuftig innsipill i debatten. Det finnes helt klart idioter i begge leire, og det bør være åpenbart at veinettet – for både syklister og bilister- bør bli bedre.

    Kan nok tenkes at felles front er veien å gå, men det er vanskelig å samarbeide når man irriterer hverandre så sterkt som man gjør. Bedre sykkelveier – hvor det blir lettere for syklistene å overholde trafikkregler, røde lys osv – vil kanskje også medføre at flere hiver seg på sykkelen fremfor å ta bilen. Dette gjelder spesielt på sterkt trafikkerte strekninger. Likevel er det nok også slik at i de grisgrente strøk er det rett og slett farlig å i dag velge sykkel. Jeg har kjørt endel i Finnmark, og det er så dårlige veier at det nærmest er farlig å kjøre der, for ikke å snakke om å sykle!!

    Men vei er jo ikke prioritert i Norge….

    Svar

  36. Fortsett å stemme Arbeiderpartiet og ingenting vil skje… Beklager til bloggeier når jeg nå ser at du er representant for Partiet (pun intended), men Ap har styrt så lenge og så lite har skjedd.

    Svar

  37. Kansje fordi visse syklister lager kø i norge 24/7.

    Svar

  38. For et par dager siden skulle jeg passere en trikot-syklist i en venstresving. Av en eller annen årsak la han seg ut til venstre i svingen rett forran meg og jeg måtte passere tilsvarende mye ut i møtende kjørebane. Etterpå tenkte jeg på hva jeg ville gjort om det hadde kommet en møtende bil i den svingen. Hadde jeg styrt inn i møtende bil for å spare syklisten eller hadde jeg kjørt ned syklisten for å spare kone, 2 barn og meg selv, i tillegg til personene i møtende bil? Det kyniske valget var ikke vanskelig å avgjøre. Moralen i historien er at syklister er en svært sårbar gruppe i trafikken og MÅ for egen del blli bedre til å ta hensyn til egen sikkerhet! Selvmordskandidatene blandt syklister er foruroligende vanlige.

    Svar

  39. Kan en "Gang og sykkelsti" kalles det ?

    Må jeg påpeke at en veldig ofte er gang og sykkelsti, ikke det i det hele.

    Å kalle en sti som er forbeholdt fotgjengere, "gang og sykkelsti", har kostet mange liv. (søk på f.eks. "påkjørt på sykkelsti" så ser dere hva jeg mener.
    Syklister har meget dårlig kår, og er lite egnet til å ferdes på slikt sted.

    På min vei til jobb, er det ikke lenge siden kollisjon mellom sykkel og fotgjenger kostet liv.

    Forskjellen mellom syklist og fotgjenger er så stor, at den som fant på ideen burde vært straffet. Det er like naturlig som kombinert barnehage og motorvei.

    Derfor – la syklene være der de skal være, blant de kjørende, og ikke blandt barn og kjærledyr.

    Svar

  40. Sam Whittingham holder idag verdens hastighetsrekord på sykkel med 133 kmh. Sykkelen som "maskin" er ikke det den var og lover og regler holder ikke følge. Hva er f.eks. fartsgrensen for sykler på gangstier, hvor man altså kan risikere å treffe på en syklist i over 100 kmh?

    Svar

  41. fy faen! jævla irriterende de syklistene! OMG

    Svar

  42. Først av alt må jeg si meg enig i at det finnes idioter i begge leire…

    Sykler endel i trafikken, opplever sjeldent – men desverre noen ganger at billister gjør håpløse ting, som f.eks å "snidde meg" eller å sprute spylervæske.

    Har begynt å nottere med Reg.nr på de bilene som gjør ting som er uakseptabelt. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre videre med det – men antar at jeg vil begynne å anmelde forholdene. Det vil sansyneligivs virke ubehagelig for bilfører å måtte forholde seg til Politi for idiotisk oppførsel i trafikken. Videre blir det loggført – så dersom samme billist er innbladet i flere tilfeller så må noen reagere.

    Jeg oppfordrer andre syklister om å gjøre det samme, samt å få flest mulig til å gjøre dette.

    Blir det mange nok anmeldelser så ser man kanskje problemet bedre..

    Svar

  43. Addi:

    Bilister har ikke eneretten på kjørebanen. Der det ikke er spesielle sykkelveier eller sykkelfelt så skal faktisk syklister bruke veibanen.
    Sykler de på fortauet så skal det skje i ganghastighet, og da eliminerer man vel fordelen med en sykkel fremfor å gå til fots?
    En syklist er en trafikant på lik linje med en bilist på ordinære veier. Han er også et kjøretøy.

    Jeg er både bilist og syklist.
    Men jeg er helt enig med deg om at syklister, som selvsagt ofte ligger under fartsgrense, som holder seg midt i veibanen og ikke gir bilisten en sjanse til å kjøre forbi er idioter. Men ved å si at du eier veien og ikke syklisten "som er så frekk og tror det" så motsier du deg selv.

    Men når jeg kjører bil så er jeg rolig og stresser ikke. Syklisten foran er så ubeskyttet og har sikkert konsentrasjonen fokusert på trafikken rundt seg enn om jeg skal lene meg på hornet og jage på clutchen for å gjøre han nervøs. Og kanskje gjøre han uoppmerksom på den traileren som kommer brasende ut fra høyre.

    Gjør deg synlig for syklisten så vil han nok gi deg bane. Han har ikke speil.
    I verste fall bare gi et kort tut og de fleste legger seg mot høyre og slipper deg forbi.

    Mens når jeg er på sykkel så opplever jeg ofte bilister som helt kategorisk og prinsippielt skal tute og ligge tett opp mot bakhjulet mitt. Selv om jeg gir han god plass til å kjøre forbi. Men nei da. Selv om han har fått en forbikjøringsbane så stor at man kan få hele den amerikanske hæren med tanks og tropper gjennom der så skal han fortsatt late som han ikke får plass og tute enda mer.

    Ellers så må syklister skjønne at man kjører en og en i lengden. Ikke tre og tre i bredden. Ikke bare skaper det frustrasjon men det skaper også farlige forbikjøringssituasjoner. Men folk som blir aggressive i trafikken har verken noe bak styret eller rattet å gjøre.

    Der har du idioti fra begge perspektivene.

    Svar

  44. gangveien er for tur ikke trening
    vi kjører 2 i bredden vil når vi skal kjøre ''rolig'' (du vil vel også gå, sykle, stå på ski, eller dele en annen aktivitet med en annen ved å gå 2 i bredden) vi trener 3-8timer tiden går litt fortere når man sykler 2 i bredden eller hva annet man har lyst til å gjøre.
    vi er alle ego setter du deg på sykkelen vil du også pendle mellom vei og gangvei når du har syklet en stund, ganske sannsynlig.

    Svar

  45. En annen ting.

    Jeg skjønner syklistene i veibanen godt også når dem har eget sykkelfelt.

    Går man ut av bilen og setter seg på en sykkel så ser man fort hvorfor. Når man se for dårlig underlag syklistene på sykle på.
    Man ender opp med øynene ned for å følge med på steiner, fremmedlegemer, dype søkk i asfalten, kumlokk som er høyere enn asfalten og den kanten mellom nyasfaltering i veibanen. Treffer man en slik kant kan man lett miste kontrollen over sykkelen om man er uoppmerksom.
    Les: oppmerksom på trafikken.

    Har man da sykkelen i veibanen så kan man rette all konsentrasjonen mot trafikkbildet og ikke hva som kan treffe hjulene.

    Svar

  46. Jeg observerer en pussig ide om at veibanen kun er for kjøretøy som holder akkurat fartsgrense.

    Skal traktorer, mopeder, mopedbiler, vei-vedlikehold, postbiler, søppelbiler etc også ut av den "hellige bane" ?

    Jeg tenker nok at de som irriterer til å nesten rettferdiggjøre grov vold, heller ikke liker hvis jeg er iveien for dem når jeg kjører bil…

    Kanskje at sykkelen finnes, ikke er problemet, men noe dypere, og mye mer alvorlig..

    Svar

  47. Beklager skrivefeilene. :)

    Svar

  48. Random01:

    Og da er det vel greit at bilister kjører to eller tre i bredden. Gjerne stjeler mye av sykkelfeltet deres. Det er jo så mye hyggeligere å prate sammen i "råneformasjon". Eller i tofelt der jeg og en kamerat i hver vår vil legger oss i hvert vårt felt og bare cruiser. Bilturen går så mye raskere når man prater sammen. Men ikke nødvendig hvis for den 11km lange køen bak oss.

    Nei. Et kjøretøy i en kjørebane. Og gi plass om raskere trafikanter vil forbi.
    Da kan trafikken flyte ved at trege trafikanter kan holde sin hastighet og raske bilister kan holde fartsgrensa og alle er fornøyd.

    Svar

  49. Jeg blir iblant direkte flau over mine medbilister og hva de presterer å si.
    Bilister, som til og med har offentlig dokumentasjon på at de kan trafikkreglene.
    Spesielt i slike debatter som dette. Der dem til og med tror at det er sykling forbudt over alt.

    Er det rart syklister hater oss bilister når mange av dere andre bilister har den holdningen? Og viser slik oppførsel?
    Det samme gjelder mange av dere syklister.

    Vi glemmer alle det faktum at vi er kjørende trafikanter alle mann. Og har de samme rettighetene og pliktene (bortsett fra strekninger der det er sykling forbudt). Bilisten skal være hensynsfull ved at han er tålmodig, ikke skremmer eller presser syklisten ut av veibanen med bilen.
    Mens syklisten skal være hensynsfull ved at han ved første anledning gir fri bane og ikke hindrer ordinær trafikk. Gjerne øke farten ørlite i mellomtiden så lenge det er forsvarlig og det lar seg gjøre.

    Når det kommer til forkjørsrett i min favør og vikeplikt på syklisten så opplever jeg som oftest at syklistene viker. Men fortsatt har jeg innlært en automatisk fotbevegelse der jeg legger høyrefoten bremseklar i tilfelle syklisten ikke viker. Dette har skjedd ubevisst.

    Jeg har også vært i den situasjonen der jeg har ligget bak en syklist som har sakket farten betraktelig forbi en barneskole. Men bilisten bak meg skulle ikke være med på det, nei. Og trår ned gassen og feier forbi både meg og syklisten. Med barn på begge sider av veien!

    Svar

  50. Alle i veien defineres som kjørende. Da skal man følge veitrafikkloven som blant annet sier omtrent følgende:

    * man skal holde godt til høyre i veibanen

    * man skal ikke være til hinder for andre

    Begge disse påbudene er det mange syklister som bryter. Det jeg ikke fatter er at de vil utsette seg selv som det som i praksis kan bli livsfare ved å sykle 20-30 km/t i en slakk oppoverbakke i en 80 sone. Jeg ser heller ikke for meg at stridsøksa blir begravd. Som jeg har sagt før; jeg mener mange syklister er skikkelig egotrippere som kun bryr seg om å gjøre det enklest for seg selv. Om de hindrer en 20-30 billister på en liten sykkeltur det driter de i. Faktum er at disse syklistene uten unntak bryter veitrafikkloven !!

    Svar

  51. Forresten, et fiffig paradoks dere kan legge merke til:

    Følg med når dere tar igjen en mopedist. Min erfaring er at de i de aller fleste tilfeller legger de seg helt ut på høyresiden av veibanen for å gjøre det enklest mulig å kjøre forbi. Hvor ofte har du opplevd en syklist som gjør det samme ?

    Svar

  52. Jeg hadde vært mer positiv til syklister dersom de hadde fulgt regler i trafikken på nogenlunde lik linje som bilister. Ikke minst er det grusomt irriterende når det er rushtrafikk på vei til jobb og lignende, det ligger en syklist i kjørebanen og det ikke er mulig å kjøre forbi (pga rushtrafikken obviously!) og det i tillegg er fortau langs med veien!

    En annen ting er syklister når det er mørkt. Jeg kjører hele 1,6 mil i tunnel HVER DAG, og det er ikke sjeldent jeg nesten kjører ned en syklist som har forvilla seg inn i mørket uten lys eller refleks. Når man kommer fra blendene sol og inn i en mørk tunnel så er det ikke lett å se dere! Når dere sykler i mørket på vei så holder det ikke alltid med kun refleks altså!

    Må si at jeg selv har sykkel (men blir ikke brukt her på sunnmøre fordi bakkene er brattere enn kondisen og tålmodigheten min klarer), og når jeg er ute og sykler så sykler jeg aldri i veibanen med mindre jeg ikke har noe annet valg. På fortau så ringer man i klokka i god tid og roper f.eks "venstre!" for å signalisere til fotgjengere hvilken side man kommer på. Det har fungert ypperlig for meg i mine snart 24 år! Så hvorfor skal det være så forbanna vanskelig?? (og nei, fortaua er ikke så grusomme som dere syklistene skal ha det til!!! Faren min har nemlig sykla til og fra jobb på sykkel med tynne hjul på fortau i mange år *masse bakker og høy fart* og han har ALDRI hatt et problem med det)

    Svar

  53. Er det mulig??? Jeg er så irritert på de syklistene jeg møter på veien…
    De ligger 2 eller flere i bredden, SELV om de ser det kommer bil???
    Hva er det for noe tull??? De kan i det minste legge seg på rekke så det går ann og komme forbi vel…. Jeg synes alle syklister som ferdes på trafikerte veier skulle gått gjennom ett kurs så man hadde fått sertifikat på og få sykle i veien.
    Tror eller virker i allefall som om de fleste ikke kan trafikkregler og heller ikke vise hvem vei de skal…. Er det så JÆVELIG vanskelig og rekke ut hånden for og vise hvem vei man skal??? Og hvorfor kan SYKLISTER DRITE I RØDT LYS???? Kan vi som kjører bil også gjøre det da eller????
    Og en siste ting før jeg avslutter… Hva hadde syklistene sagt om man brukte hest i veien, så de kanskje må sykle i HESTEMØKK??? De som rir har jo egentlig ikke lov til og gå på gangveier de heller, så til alle med hester: RI I VEIBANEN DER DERE VET DET ER MANGE SOM SYKLER, OG HÅP PÅ AT HESTEN GJØR FRA SEG:)))))))

    Svar

  54. Alle har sin rettmessige plass på veien ( jeg sykler ikke ) !! Ser noen snakker om hvor mopeder og syklister skal være plassert på veibanen, og min klare oppfordring er å ligge midt i feltet!! Ligger de helt ute på kanten kan de "trigge" skumle passeringer med bil i mot og da er det ikke mer å gå på i sikkerhetsmargin. Ligger de midt i feltet MÅ bilisten vente til det er sikt nok for en forbikjøring som er sikker. Om ting skulle vært feilvurdert har moped / sykkel en sikkerhetsmargin å "klamre" seg til.

    Det snakkes om veiavgift her i debatten?? Antar at de som sykler besitter egen bil og betaler den med like stor glede som alle oss andre.

    § 3 er nok den alle skulle kunne forholdt seg til!! Man skal være hensynsfull, aktpågivende og varsom så det ikke kan voldes skade eller forstyrre / hindre annen trafikant. Den tror jeg er mangel i "minnet" til svært mange..

    BILIST som skammer seg over andre her inne?? Faktum er at ikke alle kan trafikkreglene til tross for at de besitter førerkortet. Har opplevd elever med førerkort som IKKE vet hva vikeplikt er.. Så min påstand er : Større selektering blant de som tar lappen.. Og kansje en ny prøve hvert 5 år??? Da tror jeg mange som ikke har noe der ute å gjøre blir raskt tatt ut av trafikken..

    Syklister som skal sykle langs veien bør kansje ha ett obligatorisk kurs også??? Kan virke sånn, siden samhandlingen ikke er som ønsket :)

    Svar

  55. Jeg vil gjerne stå på skateboard i veien. Det er kjempestor forskjell mellom meg og en gående også! Jeg foreslår at alle som hører hjemme på en sykkel/gangsti gjør som syklistene! Benytt dere av veien dere også! Så alle dere som skater, hopper på pogo sticks, rulleskøyter, rulleski, olabiler og forøvrig alt som ruller eller hopper framover, kom dere ut i veien, og tenk at dere er alene der!
    Kanskje ta 17 olabiler i bredden når man skal ut å øve til olabilrittet!

    Svar

  56. Offroad sier:
    13.07.2011 kl. 12:03
    Jeg vil gjerne stå på skateboard i veien. Det er kjempestor forskjell mellom meg og en gående også! Jeg foreslår at alle som hører hjemme på en sykkel/gangsti gjør som syklistene! Benytt dere av veien dere også! Så alle dere som skater, hopper på pogo sticks, rulleskøyter, rulleski, olabiler og forøvrig alt som ruller eller hopper framover, kom dere ut i veien, og tenk at dere er alene der!
    Kanskje ta 17 olabiler i bredden når man skal ut å øve til olabilrittet!

    Det er vel ikke sammenlignbart!! Eller? Du kan dra debatten og sakens kjerne ned til ett lavmål, men de som sykler langs veien sykler fort opp i hastigheter på 40 – 60 km/t. Da er det ikke forsvarlig å sykle på ett kombinert gang / sykkelfelt?? I tillegg er det gjerne mye grus og knuste glasskår de helst ikke vil ødelegge dekkene med?? Alt annet du nevner finnes det andre steder å utøve de enkelte syssler…:)

    Svar

  57. Tror ikke det er noe stridsøks som må begraves, men heller en holdnings kampanje for endel mennesker. Vi har den samme teite problemstillingen i våre alle fire årstider..og vet du hva..Det er de samme folka med sine håpløse holdinger om at alle må ta hensyn til meg…

    I vinter ble folk nærmest drapstruet for å gå på tur i skogen. Skikongen skulle frem.
    Store debatter om folk i det heletatt skulle få lov til å gå tur der man kunne ferdes på ski og hadde du hund, så var du hat objekt nr 1.

    Norsk veistandard er på et lavmål. Veiene er smale, hompete og i seg selv farlige å kjøre på. Dette bruker vi bilister nærmere 40% av lønningene våre til å få lov til å kjøre på.

    Er det slik at sykkelveiene ikke er bra nok? så må jo dette utbredes og ikke bare flytte problemet til bilveien.

    Skal det være slik at sykkelister og bilister skal bruke samme vei, så forventer jeg at sykkelistene blir med å tar regningene på vedlikehold og at det blir krav til sykkelsertifikat.

    Svar

  58. Sett på noen tykkere dekk og dempere og kom dere ut i skauen. Da vil dere ikke puste inn så mye eksos heller. Det er påvist at levealderen faktisk blir redusert ved å sykle flere ganger i uka langs vei.

    Svar

  59. Det høres ut som en fin tur, offroad. Skogen er et fantastisk sted å sykle. Problemet er bare at min vei til jobb ikke går via skogen. Så skal jeg sykle til jobb en dag så må jeg ut i trafikken. Sykling kan være rekreasjon der en sykler der en føler for eller et transportmiddel der en bruker enkleste rute.

    :)

    Terje:
    Det er nettopp det som gjør at jeg skammer meg over dem.
    De beviser gang på gang med samme "veien er for bilen" regla at de ikke har snøring på hva de prater om. Og hvem som har rett til hva hvor.
    Jeg deler din oppfatning at mange syklister burde gått kurs. Men det er dessverre lite gjennomførbart. Hvordan skal sånt håndheves? En jobb ekstra for et allerede underbemannet Politivesen.
    Dessuten så mye som staten hater bil og mener alle burde GÅ til jobb så vil man ihvertfall kunne se langt etter sertifikatplikt på sykkel.

    Hva med at syklisten kan risikere noe av skyldsbyrden etter en ulykke? Hvis vedkommende overlever og faktisk var skyld i ulykken? Om man bare leker med tanken i noen sekunder.

    Svar

  60. Men ser man realistisk på det så er nok det å bli mørbanket og kvestet i veikanten straff nok for ikke å ha sett seg for.

    Svar

  61. Vil bare komme med en liten digresjon. Som trafikklærer kjører jeg forbi en skole klasse på sykkeldag på skolen. Først i halehenget en ung frøken i 20 årene, så 15 – 20 elever og til sist en lærer i 30 åra. De sykler fort på fortauet og uten forvarsel svinger den unge frøkenen over gangfeltet på andre siden av veien med halehenget etter. 200 meter ned i bakken skjer det samme igjen…. Er det allerede i barneskolen råskinn mentaliteten skapes??? Skremmende spør du meg… Har selv holdt på å kveste meng en syklist, men pga av MIN snarrådighet har det ALDRI utviklet seg til annet enn nesten…

    Svar

  62. Bilist: Du sier jo "skammer meg over dem". Det er DEM om bilistene og OSS om syklistene i stedet for VI! Og problemet er at det stort sett går i OSS!!
    Da mener jeg at man bør se på hva det var en bilvei ble bygget for i utgangspuktet. Enkelte ting er uforenlige, og man kan ikke tvangsgifte syklister og bilister. MEN, det burde bli et mye bedre tilbud for syklister! I Tyskland bygger man brede nok veier til å ha et eget sykkelfelt, og dersom politikerne har intensjoner om en grønnere verden, så burde de faktisk premiere de som er flinke og tyr til sykkel med et skikkelig tilbud!

    Svar

  63. Først en skjennepreken til syklistene:
    Når jeg kjørte moped (Den gikk som en bøtte møkk) lå jeg alltid midt i veien for å hindre uforsvarlige forbikjøringer. Men forskjellen fra de fleste syklister er at så fort det kom en busslomme så svingte jeg helt av veien og lot alle biler passere før jeg kjørte videre. Dette har jeg aldri sett en syklist gjøre.

    Men bilistene er verst:
    Jeg vil gjerne få påpeke noe ang det å sykle flere i bredden. Jeg syns det er lurt av syklistene å sykle flere i bredden i motsetning til på rekke. Litt av samme grunn som det jeg nevnte i sta, at da MÅ bilistene vente til det blir klart. Om syklistene hadde syklet på rekke, hadde bilistene bare feid forbi uavhengig av oversiktlighet på veien og så fort det kommer møtende bil, må bilisten legge seg inn og dermed presse syklistene av veien.

    Jeg stresser ikke i trafikken og havner jeg bak en syklist (Uansett om h*n sykler forsvarlig eller ei) så tar jeg det bare med ro til det er god mulighet til å kjøre forbi. Alikevel har jeg havnet i flere livsfarlige situasjoner som har innvolvert syklister. Dette ene og alene fordi motgående trafikk har nesten kjørt inn i meg fordi de MÅTTE forbi den syklisten. Det er hårreisende..

    Svar

  64. Om Jonny Hoogerlands blei pressa av veien i Tour de France, så forandrer ikke det MYE på min oppfatning av norske "pøbelryttere!, som trur de eier hele veien! Heller ikke er det noen grunn til å begrave noen "stridsøks". Den "stridsøksa" er det trøsyklistene sjøl som har laga, og som de sjøl får grve ned!!
    Kan jo bare prøve å kjøre hematt, fra Sandvika, og oppover mot Sollihøgda, og videre nedover derfra, på en fredagsefta, da det ser ut som om en hel haug av disse "breddekjørerne" har tatt seg fri et par timer før storrushet starter, bare for deretter å sperrre av hele veibredda, ved å kjøre sise ved side oppover. Og dette tiltross for at det finne sykkelsti nesten hele veien oppover!!! Men der mener de vel at de kan risikere å punktere, eller anna rart. Syntes at MASSE mer velvilje fra syklistenes side, ved å holde seg på sykkelstiene, må til for at jeg skal forandre mitt syn på denne ukultursyklinga på norske hovedveier. Alle dise "tourene" som daglig "arrangeres" på ut og innfartsveiene, hadde jeg helst sett at det blei satt en stopp for, eller i det minste en knallbot for å sykle på hovedveier der det allerede FINNES sykkelstier. At syklistene skal kunne, sjøl vurdere, hva som er det beste underlaget for ham til enhver tid, syntes jeg er helt forkastelig. BASTA!
    Enten så får de benytte sykkelstiene, eller så får vi blåse i å lage dem. Eller kanskje VI som kjører bil, kunne få bruke dem, i rushen, da de jo ikke er i bruk av syklister alikavæl?…( litt offpist den der da, men..)

    Svar

  65. Problemstillingen her er at vi alle må dele på de ressursene vi har, også når det kommer til trafikk.

    Er man på en tynn landevei uten fortau får bilistene ha respekt nok til å forstå at sykelister ønsker å sykle. Sett ned farten og kjør forsiktig forbi hvis det er nødvendig.

    Er det derimot en vei med gangfelt uten massevis av mennesker, ja da bør sykelistene forstå at de ikke bør stjele den lill kapasiteten som er ut av veinettet ved å sykle på veien. Jeg driter personlig i om de må bremse ned ved gangfelt og ikke kan ligge i 40 km i timen hele tiden, dette er ikke tour de france, dette er det norske veinettet og vi må alle dele på de dårlige små veiene vi har, og ikke minst FØLGE TRAFIKKREGLENE noe som de fleste "pro"sykelister har store problemer med.

    Jeg har ingen stridsøkt ovenfor dem som følger reglene og tar hensyn, men min stridsøks er stor og blodig når det kommer til egoister som ikke følger trafikkreglene, og ikke minst normene.

    Svar

  66. Kjører rundt med en liten vannpistol med sukkerholdig drikke på og ballongbomber med råtten melk i for at syklistene skal forstå når de oppfører seg som duster, da får de samme oppførsel tilbake.

    Svar

  67. "Bestemmelsene i trafikkreglene av 1957 som regulerte adgangen til å sykle flere i bredden, er ikke tatt
    med i gjeldende trafikkregler. Slike bestemmelser er overflødige ved siden av grunnreglene i
    vegtrafikkloven § 3. På vanlig trafikkert veg vil slik sykling som regel være til unødig hinder for andre
    kjørende og dermed være i strid med grunnreglene. Dersom vegen er uten trafikk og det er oversiktlig,
    kan det imidlertid sykles flere i bredden."
    Trenger vel ikke si så mye om dette…

    Svar

  68. Lars Jacob Furunes:
    Før du argumenterer mot meg, foreslår jeg at du leser innlegget mitt ordentlig, gjerne to ganger, og ikke skumleser kun èn gang.
    Jeg sa aldri at bilister EIER veien på noen måte, men at veiene er laget for biler er vel strengt tatt ikke noe å diskutere, er det vel? Jeg mener, se på dem. Poenget mitt var at med veienes standard tatt i betraktning, bør sykilstene ta (bedre) hensyn til motoriserte kjøretøy, og det gjøres i hvert fall ikke ved å sykle flere i bredden eller midt i veien.
    Det er helt greit for meg at syklistene ferdes på veien. De holder seg i form, og det må man bare respektere, men de må være flinkere til å ta bilistene i betraktning.
    Jeg skal ikke komme å si at alle bilister er perfekte heller, da det også finnes dumme bilister som aldri skulle hatt lappen.

    Svar

  69. til Sjåfør:
    13.07.2011 kl. 16:14
    Kjører rundt med en liten vannpistol med sukkerholdig drikke på og ballongbomber med råtten melk i for at syklistene skal forstå når de oppfører seg som duster, da får de samme oppførsel tilbake.

    tror jeg skal ha med meg soft gun og skyte alle bilister som oppfører seg som idioter i bakruta.

    Svar

  70. Som jag hørde på p3 morgen (fritt ihågkommet): "Jag trænar på sykkelstien och kør i 30 km/h då pløtsligt en skoleklass på 15 barn dyker upp på stien framfør mig. Det finns ingen møjlighet før mig att bromsa. Ær det då inte bættre att jag kør på veibanen? Tænk om det ær dina barn…
    En tævlingssyklist hør inte hemma på en gang- och sykkelsti då han snittar 40 km/h. Maks hastighet på en gang- och sykkelsti ær trots allt bara 15 km/h. Ska han få bot før att han syklar før fort? Eller ska Norge aldrig få en ny Thor pga. bilisterna?

    Svar

  71. Hvis det er sånn at sykler er som hvilket som helst annet KJØRETØY fordi man snitter i 40 km/t, så er det bare å begynne å innføre skilter og oblater på sykler også! Skulle bare mangle om ikke syklister skulle betale per sykkel/kjøretøy da veien er like mye deres!

    Svar

  72. Og selvfølgelig omregistreringsavgift ved kjøp av nye og brukte sykler

    Svar

  73. Til random01:

    Det virker som om du tror at veien er en treningsbane. Det er den ikke. Den er en transportåre. Vil du trene, må du uansett følge trafikkreglene. Og trafikkreglene sier at dersom du er til hinder slik at de som tar deg igjen ikke kommer forbi, så skal du kjøre ut til siden og/eller bremse ned eller til og med stoppe så de kommer forbi (trafikkreglene §12.4) Dersom du kjører på veier der bilistene ikke kommer forbi deg umiddelbart hvis du ikke gjør noe for å slippe forbi, så skal du gjøre det. Dette vil kanskje gjøre at du må stoppe til stadighet. Det er faktisk ingen menneskerett å få kjøre på veien uten å måtte stoppe nå og da – ofte eller ikke så ofte avhengig av forholdene. At dette ødelegger treningen for deg er helt uten betydning for saken – trafikkreglene skal følges.

    Så nevner du diverse ting – kumlokk, striper, sprekker og rister, som vanskeliggjør treningen. Vel, dem visste du om da du kjøpte raceren din, gjorde du ikke? Det blir jo som om jeg skal kjøpe meg en Porche, og så beklage meg over at norske veier har alt for lave fartsgrenser til at jeg får brukt den til det den er konstruert for. Eller som en danske som kjøper seg en hangglider og klager over at det er så flatt overalt.

    Mange treningssyklister legger seg midt i kjørefeltet nettopp for å hindre forbikjøring der de vurderer at det er uforsvarlig å kjøre forbi. Dette er etter min mening helt forkastelig oppførsel i de tilfellene der syklisten kan sørge for at det BLIR forsvarlig å kjøre forbi, ved å legge seg ut/bremse ned/stanse. I noen situasjoner er ikke en gang det tilstrekkelig til å gjøre forbikjøring forsvarlig, og da er det greit, men det er unntak; regelen er at det står i syklistens makt å gjøre forsvarlig forbikjøring mulig, og da skal han gjøre det.

    Svar

  74. Takk for svært mange innlegg av vekslende kvalitet, folkens! Debatten i kommentarfeltet viser vel at vi fortsatt har et stykke å gå – både syklister og bilister.

    Jeg skulle gjerne kommentert alle innleggene, men det går ikke denne uka. Jeg vil derfor nøye meg med å si at jeg har lest alle og at jeg oppfordrer dere alle til å ta det med ro og vise hensyn i sommer-trafikken.

    Ha en riktig god sommer!

    Svar

  75. Jeg orker simpelthen ikke å kommentere så mye, men Ove skriver noe interessant som jeg velger å svare på:

    Ove sier:
    13.07.2011 kl. 04:01

    Det er og veldig morsomt å lese slike debater så dette, for jeg kan ikke huske å ha lest en eneste gang at syklistene har sagt noe om, eller komentert dette med at de ligger flere i bredden, å ikke etterhverandre. Er dette et ømt punkt for dere? Ser ofte når folk er ute på sine rådyre sykler å fancy drakter at de sykler flere i bredden å sitter å jabber i vei. Er en ute å trener bør en vel holde kjeft å sykle, å heller ta drøsen etterpå.
    ——————————-

    Det er kanskje et ømt punkt for noen, men ikke for alle: syklister ligger flere i bredden fordi dette gjør syklingen mer effektivt for dem som er ute og trener og det gjør at en bilist ikke trenger så lang strekning for å kjøre forbi.
    Det er forøvrig slik at det er lov å sykle to i bredden, men tre og oppover er forbudt utenfor regulerte ritt hvor man får dispensasjon.

    Jeg håper dette tilfredsstiller nysgjerrigheten din.

    Svar

  76. Én siste tilbakemelding til Velvel:

    Jeg beklager at jeg fikk det til å se ut som om du påsto at bilister eier veien. Det var ikke det jeg mente. Strengt tatt sa jeg bare at du ikke eier veien, ikke at du sa du gjorde det.

    Jeg kjøper ikke helt argumentet ditt med at veibanen er forbeholdt motoriserte kjøretøy fordi den er i god stand. Husk at sykkel har vært et framkomstmiddel på vei i over hundre år. Bilen har eksistert som personlig transportmiddel for hvermannsen drøyt halvparten så lenge. Terrengsykler ble vanlig på midten av 90-tallet, og da som trenings- og rekreasjonskjøretøy.
    Om en skal kreve at syklister med terrengsykkel kjører utenfor veibanen bør man kunne kreve det samme av alle som kjører SUV på motorveien.

    Forøvrig er vi enige når det gjelder trafikanter med eller uten motor: det er mange idioter som ikke burde være på veien i det hele tatt.

    Helt til slutt: hvis du skal kritisere at innlegget ditt ikke leses ordentlig gjennom bør du i hvert fall kunne stave navnet mitt riktig i svaret ditt. ;)

    Svar

  77. Har skummet gjennom debatten her og det slår meg at det må være mye misunnelse fra diverse bilister her. Tenk å få sykle gratis på veiene, og samtidig bli i god form og komme raskt frem… det må være urettferdig. la oss gjøre det vanskeligere og farligere for dem ved å sprute spylevæske, presse dem i grøfta, bøtelegge dem osv.

    Jeg er en av disse "kondomkledde" syklistene som fyker forbi køer og tar meg til rette i trafikkbildet til og fra jobb. jeg gjør det med god samvittighet, og prøver å unngå farlige situasjoner selv om det ikke er lett med en så klønete tilrettelegging for sykkel man har bl.a på Lysaker.

    Når man skal frem og tilbake fra jobb er det naturlig å velge den raskeste og mest effektive veien. dette innebærer at jeg bruker både veibanen og gang/sykkelveier alt ettersom hva som er raskest/tryggest. Selv ikke bilister som ikke bruker en kalori på arbeidsreisen vil velge en tregere og lengre omvei – der er vi like. Hvorfor være så sinte på syklister som gjør akkurat det samme som dere – nemlig velger den veien man anser som raskest til målet. jobbsyklister er ikke på tur, men på vei til og fra jobb!

    Jo flere som sykler, desto bedre plass på veien. stå heller på for at flere skal velge sykkelen. Og tenk etter om dere kunne brukt den selv, det er mye unødvendig kjøring… det virker som det er noen debatanter som kan ha en ufrivillig fremtid som syklister om de virkelig har de holdningene og kunnskap om trafikkregler som fremkommer i innleggene.

    Svar

  78. I slike diskusjoner virker det som bilister har et mye høyere agresjonsnivå enn syklister. Syklister slipper som regel køståing men må betale med svette. Sannsynligvis en bra byttehandel… Det virker som en del testosteronhuer glemmer at for hver syklist på veien er det en mindre bil å vente bak.

    En annen ting jeg reagerer på er hvor opptatt noen bilister er av at syklister må holde alle trafikkregler. Hvorfor skal de det? En sykkel er mye smidigere enn en bil og utgjør normalt en minimal risiko for andre trafikanter. Sykling på rødt lys eller mot enveiskjøring er (stort sett) en risiko for syklisten og ikke en risiko for alle andre i trafikken. Den største faren syklister utgjør for andre er å ferdes på de kombinerte gang- og sykkelstiene som våre veimyndigheter mener er en vettug oppfinnelse. (De brukes i liten grad i andre land…)

    De fleste alvorlige ulykker der syklister er innblandet skjer ved at bilister er uoppmerksomme og ikke overholder vikeplikten. Jeg har til gode å lese om ulykker der en syklist har drept eller invalidisert en myk fotgjenger. Jeg har derimot sett masse eksempler på idiotisk bilkjøring med skrekkelige konsekvenser.

    Til slutt vil jeg nevne at jeg både sykler og kjører bil nesten daglig.

    Svar

  79. Nå går det ikke like hardt for seg hver dag i trafikken i Norge. Men jeg tror de fleste som kjører bil eller sykler på ulike veier i Norge svært ofte opplever farlige situasjoner som kunne fått like dramatiske utfall som flere av fallene i Tour de France denne uka.

    Svar

  80. Jeg har til gode å lese om ulykker der en syklist har drept eller invalidisert en myk fotgjenger. Jeg har derimot sett masse eksempler på idiotisk bilkjøring med skrekkelige konsekvenser.

    Svar

  81. I slike diskusjoner virker det som bilister har et mye høyere agresjonsnivå enn syklister. Syklister slipper som regel køståing men må betale med svette.

    Svar

  82. Har skummet gjennom debatten her og det slår meg at det må være mye misunnelse fra diverse bilister her. Tenk å få sykle gratis på veiene, og samtidig bli i god form og komme raskt frem…

    Svar

  83. Ser ofte når folk er ute på sine rådyre sykler å fancy drakter at de sykler flere i bredden å sitter å jabber i vei. Er en ute å trener bør en vel holde kjeft å sykle, å heller ta drøsen etterpå.

    Svar

  84. Om en skal kreve at syklister med terrengsykkel kjører utenfor veibanen bør man kunne kreve det samme av alle som kjører SUV på motorveien.

    Svar

  85. I min kommune er det laget fine, brede gang- og sykkelstier stort sett ved alle hovedveiene, men de er visst ikke gode nok for syklistene.

    Svar

  86. stå heller på for at flere skal velge sykkelen. Og tenk etter om dere kunne brukt den selv, det er mye unødvendig kjøring… det virker som det er noen debatanter som kan ha en ufrivillig fremtid som syklister om de virkelig har de holdningene og kunnskap om trafikkregler som fremkommer i innleggene.

    Svar

  87. Selv mener jeg at syklistene her skal være ydmyke. De har ingen grunn til å hate bilistene, da det først og frems er deres vei. Å sykle som en idiot, eller idioter er det mest risikable ved kombinasjonen.

    Svar

  88. Bilister og syklister: Tid for endelig å begrave stridsøksa

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.