FrP – taksameteret. Nå: 67 milliarder.

Har du et problem? Frp har penga. Velkommen til Frp-taksameteret.

Alle som åpner en avis eller ser valgsendingene på TV får med seg at FrP lover mer penger til de fleste gode formål. Samtidig lover de store, store skattelettelser. FrP er ikke spesielt interessert i å vise frem helheten i sin politikk.  Men du trenger ikke være rakettforsker for å forstå at store skattekutt betyr velferdskutt. Også for Frp. Dette er Frp-styrte Fredrikstad er godt eksempel på.

Jeg starter med dette en jobb for å samle inn FrPs løfter lokalt og i riksmediene. Ambisjonen er at vi etter hvert skal kunne lage et regnestykke på hva FrP lover, og vise hvor mye det vil bety i velferdskutt.

La oss først starte med skattekuttene.

Frp har i sitt alternative statsbudsjett for 2009 lovet 29 milliarder kroner i skattekutt. Det er kun for 2009. Ambisjonene til FrP er å kutte 50 milliarder i løpet av stortingsperioden. Siv Jensen har i det siste vært litt uklar på dette beløpet. Men ok, FrP vil minimum kutte mellom 29 – 50 milliarder kroner i skatt i løpet av stortingsperioden.

La oss legge Frps alternative budsjett for 2009 til grunn og plusse på de områdene hvor de har forsterket skattekuttene sine. Ett eksempel på dette er formueskatten. I sitt alternative statsbudsjett for 2009 ville FrP kun gjennomføre enkelte lettelser i formueskatten. Senere har de sagt de vil fjerne den helt. Da blir lettelsen ikke 1,4 milliarder som i deres alternative budsjett, men 10 milliarder.

 Her er noen av skatteløftene:

Løfte nummer 1: Fjerne hele formueskatten. Det koster omlag 10 milliarder kroner ekstra.

Løfte nummer 2: FrP vil fjerne arveavgiften. Det koster omlag 1,8 milliarder kroner ekstra.

Løfte nummer 3: «FrP-pris» på bensin og diesel. Det koster omlag 9 milliarder ekstra.

Løfte nummer 4: Fjerne eiendomsskatten i kommunene. Det koster om lag 6 milliarder kroner (KOSTRA-tall fra 2008).

Løfte nummer 5: Svenske alkolhol- og tobakksavgifter i Norge. Her snakker vi fort om 6-7 milliarder kroner i året hvis Siv Jensen skal gjøre alvor av svenske alkolholpriser i Norge. 

Totalt beløper dette seg til ca 33-34 milliarder kroner. Dette er løfter som Frp har gitt. Jeg er helt sikker på vi skal klare å finne enda flere skatteløfter. Disse løftene kommer i tillegg til de 29 milliardene.

Også andre Frp-løfter koster store milliardsummer:

Løfte nummer 6: FrP vil fjerne NRK-lisensen. Det koster omlag 4 milliarder kroner.

Løfte nummer 7: FrP vil fjerne alle bompenger. Det koster minst 12 milliarder kroner. Dette er en sak som også loves av FrPs kandidater lokalt.

Dette viser at totalt har Frp lovet å gi nesten 67 milliarder i skatte- og avgiftskutt. I tillegg kommer andre forslag som koster flere milliarder.

Dette er greit nok dersom de samtidig hadde sagt hvor de skulle kutte et beløp som var tilsvarende høyt. Det gjør de ikke. I stedet lover de storsatsing på de fleste områder både sentral og lokalt.

Jeg har funnet noen av disse eksemplene, men det finnes helt sikkert flere.

Det er viktig å vite hvor store skatte- og avgiftslettelser og utgiftsøkninger Frp egentlig lover. Derfor oppfordrer jeg alle til sende inn eksempler på Frps milliardløfter som dere kommer over. Så oppdaterer vi Frp-taksameteret fram til valgdagen 14.september.

Og dersom noen av løftene eller tallene som jeg bruker er feil, så retter jeg mer enn gjerne opp disse. Det viktigste er å få en totalsum på hva alle Frps milliardløfter egentlig koster.

Se alle

28 kommentarer

  1. Kjære Torgeir
    Dette blir veldig useriøst. Du må jo ta med at det skal kuttes, mer svarte penger som kommer inn pga. lavere skatte og avgifts press, noe mer investert av oljepengene, færre konkurser osv. Dessuten vil jo ikke alle tingene skje på en gang.

    Jeg er faktisk for et folk skal få beholde mer av de pengene de arbeider og sliter for selv. Dere politikere er ikke bedre enn tlil å disponere våre penger enn vi er selv.

    AP lover også betydelig satsing som vil koste milliarder, men da må dere også kutte andre steder.

    Per A. Haugen

    Svar

  2. Som APs talsmann for alkoholavgifter så er det skammelig at du har glemt de. Frp vil jo ha de ned på svensk nivå. Det betyr i følge finansdep at staten skal ha 4990 millioner kroner påløpt i forhold til regjeringens forslag. I 2009-budsjettet foreslo de en reduskjon på 10 %, dvs ca 670 millioner kroner.

    Så er det tobakksavgiften, jeg vet ikke hvor stor reduksjon de foreslo for 2009, men skal de ned på svensk nivå, så koster det 2650 millioner kroner. http://tinyurl.com/nfuloz

    Skammelig, Torgeir, at du glemte å ta dette med i regnestykket ditt!

    Svar

  3. Et par kommentarer til noen av punktene dine:

    Angående bensinpris: I den saken du lenker til sier AP følgende:

    "I tillegg økte Frp og Regjeringen prisen på bensin med 1 prosent i år siden de økte momsen fra 24 til 25%. Dette var Ap imot. Ap var også imot å fjerne fraktutjevningstilskuddet på drivstoff som Frp og regjeringen fjernet. Ap vil gjenninnføre dette tilskuddet. Ap det eneste partiet som noen gang har redusert bensinavgiften, med 1,20 kr per liter i 2001."

    Her er det altså AP som fremstår som den som ga mest lette til bensinpriser mellom 2001 og 2005. Synes uansett det blir useriøst å trekke frem noen valgløfter fra 2005 for å konstruere et poeng slik du gjør nå. Kan godt komme trekkende med hele Soria Moria-erklæringen og vise alle stedene regjeringen ikke har oppfylt sine løfter.

    Angående NRK lisens:
    FRP sier at de vil fjerne lisensen OG FINNE ANDRE MÅTER Å FINANSIERE KANALEN PÅ. Det hopper du selvfølgelig glatt over i denne opplistingen din. Å fjerne NRK-lisens betyr ikke nødvendigvis at staten må flytte 4 mrd til dekke det inn. Eksempel på finansiering: reklame.

    Dette er bare to eksempler på ensidig og usaklighet i innlegget ditt. Hvor dumme tror du leserne dine er? Dette gjennomskuer alle.

    Svar

  4. Kristin Halvorsen er herved tildelt tittelen landets falskeste politiker.
    Makan til løgnaktig opptreden som vi ser nå igjen. I forrige valgkamp raljerte hun med sitt fårete glis over hvor enkelt det ville være å avskaffe fattigdommen i Norge, og nå 4 år etter har hun ikke gjort en dritt. Akkurat samme løgner som da hun lovet å gå av dersom ikke alle barn fikk barnehageplass. Ingen kan vel stemme på denne dama nå…..

    Per A. Haugen

    Svar

  5. Typisk og gjennomgående for hele valgkampen for alle partiene dette…bruke energi og tid på å kommentere andre partier istedetfor å fokusere på eget parti og egen politikk.. Er politikerne virkelig blitt så tafatte, eller har de ikke en god politikk å føre selv?

    Sånn drittkasting partier seg i mellom får garantert ikke min stemme ihvertfall….

    Svar

  6. Eg trur at me får meir igjen, når me fortsetter slik me har det i dag. Det norske arbeiderparti har styrt landet i ein stø retning kvart år sida krigen. Eg vil fortsette i den retningen og håpar på at Torgeir Micaelsen får ein fast plass på tinget monge år fremmad.

    Lykke til deg, 14. September.

    Svar

  7. Bra arbeid Togeir! Rart at ikke flere medier tar tak i dette regnestykket. Magnus: I forhold til beregningen om bensinpriser sier du at dette er useriøst fordi valgløfte er gammelt. Det er ikke riktig. FrP reiser land og strand rundt og selger bensin til FrP-pris i disse valgkamptider. Du finner Siv Jensen i action på bilde her:

    http://www.frp.no/Vellykket+Siv+bes%C3%B8k.d25-ThdrGY6.ips

    Noen andre eksempler: http://www.avis2.no/okonomi/34346
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6737320
    Setter du av 2 minutter til å google dette, finner du flere eksempler.

    I forhold til reklamefinansiert NRK bør du ta en titt her: http://www.kampanje.com/medier/article491499.ece

    Svar

  8. Jeg ser flere mener dette er en useriøst bidrag i valgkampen. Det er jeg helt uenig i. Men Frp nekter selv å legge frem en totaloversikt over hva de faktisk lover. På motsatt side står regjeringen, som blir målt på Soria-Moria-erklæringen hver eneste dag.

    Per A: Hva Kristin Halvorsen har med Frps milliardløfter å gjøre, skjønner jeg ikke.

    Sten Magne: Svenske alkoholavgifter må selvsagt med. Det er en gammel slager fra Frp. Det gikk litt fort da jeg la ut oversikten i går kveld. Skal oppdatere regnestykket med disse milliardene.

    Svar

  9. Jeg er enig, det er viktig at dette kommer frem. Løfter som ikke blir underbygd, utsagn som ikke er sanne; Det er bevisst villeding av velgere. Se innlegget mitt om <a href="http://wp.me/pC4jI-j&quot; target="_blank">Amundsens siste uttalelser</a>.

    I tillegg er det verdt å huske på de 70 mrd. som FrP lover å ta fra salg av aksjer, og putte i veibygging. Dette er aksjer som, i følge Sylvia Brustad i en <a href="http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article388629.ece&quot; target="_blank">artikkel i HegnarOnline</a>, hadde en avkastning på 15 mrd. i 2006-2009. Veldig lite langsiktig, veldig lite overraskende.

    Svar

  10. Bra opptelling. Men,det er litt vanskelig å forholde seg til 67 milliarder kroner, kan du eksemplifisere hvor mye penger dette er i eldreomsorg,helse veier osv?

    Svar

  11. Hei

    Et mer oppdatert eksempel på Siv Jensens løfte om svenske alkoholpriser i Norge:

    "Siv Jensen krever at det skal bli like billig å gå på polet i Norge, som det er å kjøpe vin og brennevin på systembolaget i Sverige, melder VG."

    …"Nå garanterer Frp at de skal jobbe knallhardt for å få de norske alkoholavgiftene ned på svensk nivå."

    http://arkiv.na24.no/Nyhet/247926/Ønsker+seg+svenske+priser.html

    Svar

  12. Hei Torgeir.
    Synes regnestykket var underholdende. Jeg kunne alderig finne på noensinne å stemme Frp uansett. Folk må faktisk se forskjellen på et stortingsvalg og et kommunevalg, og være litt mindre navle beskuende til dette valget.
    Jeg har et forslag til hvordan Ap kan få enda flere velgere;, og det er å se på de singels behov, for de er det faktisk veldig mange av. De har stort sett de samme utgiftene som de som ikke er single har, men kun en inntekt. Det er økonomisk utfordrende å være singel. Det de ikke har så mye utgifter på er vann og mat. Men de har større utgifter på å ikke forbli single. Litt støtte og kutt til denne store gruppen ville nok ikke vært så dumt.

    Svar

  13. Hei Torgeir.
    Ikke heng deg opp i hva Frp lover av skattekutt. de Ap burde konsentrere seg om er hvorfor Frp å får så mange tilhengere? Hvorfor stemmes det på dem? Det er ikke pågrunn av skatteløftene, men på grunn av at de er det eneste partiet som sier de vil gjøre noe med den ukontrollerte innvandringen som er nå. Dere andre er tause og SV sier de vil ta inn alt. Jeg har aldri stemt Frp, men hvis jeg stemmer Ap så stemmer jeg også inn SV og Senterpartiet og det er skremmende. De har vannvittig makt selv om de er små og så lenge AP sier det er ok har de et problem. Dere tvinger oss til å stemme Høyre eller Frp med den konstellasjonen der.

    Svar

  14. Skatt
    Håper at FRP kutter en god del på skatten også. Det har de vel lovet.
    Ta med dette i regnestykket også.
    Jeg selv håper på FRP. Da vil jeg få ca kr 60000 i skattelette ( vesentlig formuesskatt ). Jeg legger derfor inn et par ekstra sydenturer neste år i tillegg til at jeg vil drikke en del god vin.

    Svar

  15. Micaelsen du bør ivertfall vite at det er ingen som noengang har holdt det dem lover og akter ikke å begynne å gjøre det heller. Flere vil stemme Frp på grunn av at dem føler seg lurt av Ap gjerne yngre. Men dem har ikke levd lenge nok til å forstå at Frp ikke akter å gjøre brøkdelen av hva dem lover dem heller. Gi folk en god grunn til å tro at dere eller andre politikere vil gjøre noe med helsekøene og eldreomsorgen for eksempel. Når dere tjener såpass at dere kan kjøpe dere ut av helsekøene og faktisk gjør det så forklar hvorfor dere skulle ha interesse av det. Jeg stemmer ikke på noe som helst jeg har annet nyttig å bedrive tiden med, og så kan jeg også moralsk sett kritisere hvem som helst som sitter i tinget da jeg ikke har stemt på dem.

    Svar

  16. Fei for egen dør Torgeir. Å slutt med drittkastinga. Du får ikke stemmer på det.

    Tror du MIF holder plassen i Adecco forresten??

    Geir

    Svar

  17. Torgeir.

    Hvorfor underslår du informasjon ?

    OM du har rett i at "takstameteret" er oppe i over 60 mrd så må du ta med at kanskje disse midlene kommer til å skape arbeidsplasser, skape vekst osv.

    OM du ikke tror det og tror at alle pengene kommer til å bli brukt på sko og klær så må du i det minste ta med at staten kommer til å få inn 25% av de pengene på MVA!

    Uansett hvordan man snur og vender på tallet ditt så blir det regnet feil!

    Kan vi ha en mann som ikke kan regne på tinget ?

    Svar

  18. Interessant regnestykke, men jeg mener du må se bort fra de 4 milliardene fra NRK-lisensen. For å ta med dette beløpet må du anta at Frp vil opprettholde NRK som det er i dag. På sine nettsider skriver de tvert i mot at de vil:

    "Avvikle NRK-lisensen og stykke opp og selge NRK. Det er ikke en offentlig oppgave å tilby underholdning."

    Mens de andre punktene angår hvilke av statens *inntekter* Frp vil redusere, tar du med tv-lisensen som en antatt *kostnad*. Da er du på gyngende grunn.

    Svar

  19. Takk for mange innspill folkens.

    Haakon: Statsbudsjett lages ikke på den måten du etterlyser. Selvsagt generere alt du gjør innenfor skatter og avgifter andre effekter – akkurat som det generer andre effekter av at vi bruker penger på f. eks utdanning og forskning.

    Men du lar ikke budsjettene gå i kjempeminus år etter år fordi man kan få effekt av høyere verdiskapning i fremtiden pga av høyere utdanningsnivå. På samme måte er de fleste økonomer i Norge enige om at statsbudsjettet bør lages etter det såkalte kontantprinisppet. Og da slipper ikke Frp unna at en krone i skattekutt må dekkes inn på andre måter.

    Svar

  20. Er det derfor veibygging blir sett på som utgift og ikke investering ?

    Svar

  21. Jeg stemmer ikke på ansikter, og jeg skal også kunne være enig i mye av det AP sier….men når man ser hva de gjør, så mister jeg all tiltro.
    For meg er det viktigste innvandringspolitikken, der det idag er store direkte feil vurderinger og helt ute av kontroll, hvem som får opphold og ikke minst pga de som skulle vært hivd ut pga kriminalitet.

    Man kan godt snakke stort om skatter og avgifter,skole, helse og veier osv og at AP er mer fornuftig mht bruk av oljepenger osv…sannheten i allt dette er nok, at FRP, AP og Høyre, er de likeste partiene i praktisk politikk, som nå prøver å lage større kontraster, for å ha noe å slå i bordet med i valget.

    Derfor har jeg min hjertesak, som nevnt; innvandring. vi får eksempler daglig, på folk som burde vært utvist, men som folk i UD har latt bli, på et tvilsomt/falskt grunnlag og dette med viten og vilje. Igår var saken om en egypter, som antagelig har inndirekte, drept en kvinne og ødelagt ytterligere syv norske menneskers, og deres familiers livssituasjon. Og det er det han er tatt for! Og han har en kø av andre lignende tilfeller forut i nyhetshistorien vår. Hvem F..bryr seg vel da, om sykehjemsplassene blir finansiert av oljepenger, eller av skatter? Sannheten er, at FRP politikk og AP politikk, for oss arbeidere, ikke vil bety store forskjeller. De stokker om litt på hvilke midler de bruker til hva, men hvem bryr seg om bagateller, når landet undergraves innefra pga dårlig innvandringspolitikk?

    Og de som lider mest av denne AP/SV snillismen, er faktisk de lovlydige og integrerte innvandrerne.De ville vært et velkomment gode, men nå er de blitt en stigmatisert gruppe…….men dette vil aldri en venstrevridd hjerne kunne forstå, at de har ansvaret for.

    Svar

  22. Mohamed Abdishazan 8. september 2009 kl. 17:17

    Til Ola:

    Nå er jeg ikke uenig med deg når det kommer til asyl og integrerinspolitikken.. Noe AP prøver også å gjøre noe med. Men det jeg reagerer på er at du ikke er sannferdig når du sier følgende :"Sannheten er, at FRP politikk og AP politikk, for oss arbeidere, ikke vil bety store forskjeller. "

    Selvfølgelig er det nevneverdige forskjeller mellom FrPs arbeidspolitikk kontra APs. Gå og lese begge partiprogrammene. Jeg har ikke tid til å vise deg konkrete eksempler nå, men undersøk selv og du vil se.

    Problemet er at i en lang tid så har FrP fått lov til å styre debatten rundt asyl og integreringspolitikk (innvandringspolitikken) Den utviklingen som vi ser den siste tiden hos flere sentrale AP-politikere er en til dels oppblussing av det som var til dels rådende i AP tidlig 90-tallet (for.eks Rune Gerhardsen var den første som brukte ordet "snilisme"). Man må ha en human og fornuftig asylpolitikk, men man må også samtidig ikke akseptere at asylsøkere går rundt og selger hasj ved Akerselva eller at de begår overgrepsvoldtekt.

    Kriminelle handlinger som slikt burde få fortgang i ens søknad og man burde åpne for repatriering av de som begår slike ugjerninger.

    Svar

  23. Hei Mohamed!
    Takk for svar!

    Jeg er dels enig med deg. Selvfølgelig er det forskjeller i partprogrammene, men det er noen store MEn her. Akkurat, som sosialistene nå har programfestet, at de skal bekjempe fattigdom…og allikevel gått i stikk motsatt retning..,slik har vi sett tidligere ved andre saker og med andre regjeringer. Om det grunner mest i, at man nødvendigvis må ha med seg ett eller to partier i stortinget, for å få gjennom viktige saker, eller om de rett og slett ikke evner å endre retningen i etablert kapitalistisk samfunn, er jeg usikker på….men resultatene taler sitt språk. Dette forteller meg, at selv om FRP kommer i posisjon, så vil det bli kompromisser..,antagelig med minst ett annet parti, og resultatet blir en middelvei, ikke langt fra et gjennomsnitt av FRP, Høyre og AP…tror nå jeg da.

    Svar

  24. Ap taksameteret = 600 mill. kroner. Vannvittig !! Makan til søplegjeng.

    Svar

  25. Interessant regnestykke – takk skal du ha. Har kommentert blogginnlegget ditt på min egen blogg.

    Svar

  26. […] har tidligere skrevet om Frp-taksameteret som har løpt helt løpsk. Jeg skal få oppdatert tallene når de nå snart legger fram sitt alternative statsbudsjett, men […]

    Svar

  27. Sten Magne Berglund sier:
    19.08.2009 klokken 22:00

    Som APs talsmann for alkoholavgifter så er det skammelig at du har glemt de. Frp vil jo ha de ned på svensk nivå. Det betyr i følge finansdep at staten skal ha 4990 millioner kroner påløpt i forhold til regjeringens forslag. I 2009-budsjettet foreslo de en reduskjon på 10 %, dvs ca 670 millioner kroner.

    Så er det tobakksavgiften, jeg vet ikke hvor stor reduksjon de foreslo for 2009, men skal de ned på svensk nivå, så koster det 2650 millioner kroner. http://tinyurl.com/nfuloz

    Skammelig, Torgeir, at du glemte å ta dette med i regnestykket ditt!

    Forstår meg virkelig ikke på hvordan dere regner. Kan bare ikke fatte å begripe det. Hva skjer om vi går ned på det svenske nivået på alkohol og tobakk? Er ett gammelt ordtak: Man går ikke over bekken for å hente vann. Ergo da vil flere handle heller på polet i Norge. Ja det vil bli prisgrig mellom Norge og Sverige men det er jo for at Svenskene vil beholde oss Nordmenn. For Nordmenn legger igjen så mange millioner i sverige. Kan og ta slik som taxfree på båt og fly. Samme der og.

    Tenk litt lengre enn det Apnesa rekker. Dere gir avgiftslette på alkohol og tobakk. JA selvfølgelig vil pol salget øke. Men det er ikke dermed sakt at det er flere som har starta å drikke. Nei rett og slett Nordmenn som handla i sverige har begynt å handle i Norge for det lønnser seg ikke å Dra til Sverige. Ergo det blir mer penger i statskassa. Staten vil tjene mindre per flaske. Men nytter ikke se på ei flaske man må se på Volumet. Er jo volumet som avgjør da hvor mye som blir i stats kassa.

    Dra til svinesund å se hvor mange nordmenn der er der hver dag. Gå til systembolaget å se hvor mange Nordmenn som er der. Med ferjene.

    eksempel uten noen som helst bekrefta tall. Men ett bilde på hvordan jeg ser det.

    Poltet i norge selger

    10 flasker med sprit til 400. Staten tjener 200 kr (eksempel) Norge tjener 2000 kroner.

    Sverige selger:
    100 flasker sprit til 250 kroner sverige tjener 50 kroner. men pga volumet blir dette 5000.

    så la oss si vi får tilbake 50 % av kundene så vil det si at man får 3000 kroner. altså 1000 kr mer pga vi fikk tilbake. 10 flasker + 50 X 50 = 3000

    Av og til må man senke for å få mer tilbake.

    Svar

  28. Arve Edvardsen 19. august 2016 kl. 13:05

    Begynner å bli ganske lei av svart-hvitt argumentasjonen fra sentreale politikere. Det kunne vært et artig eksperiment å spørre Ap-politikere om hva positivt har nåværende regjering gjort og motsatt spørre borgerlige politikere om hva positivt den rød-grønne regjeringen gjorde? Eller mener forfatteren at dette var et balansert innlegg?

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.