Høyre og Frp: Taksameteret går – også i samferdselspolitikken (Oppdateres)

Husker du Frp-taksameteret som oppsummerte Frps skattekutt-løfter og min oversikt som dokumenterte hva Høyre faktisk står for i skattepolitikken? Oversikten viste blant annet at en svært stor andel av pengene felleskassa har til disposisjon de neste årene ville spist opp bare ved å ta skattekuttene til Høyre og Frp på alvor.

Nå står debatten om regjeringens forslag om investeringer i veier og jernbane de neste årene (NTP). Og selv om vi har lagt frem en svært offensiv NTP, ser vi at opposisjonen over hele landet på nytt er i gang med friske valgløfter. Jeg starter derfor en ny dugnad for å få dokumentert hva slags nye milliardløfter Høyre og Frp foreslår i samferdselspolitikken og om de selv følger opp sine forslag i sine egne alternative planer.

Hvorfor er dette viktig? Dette er viktig for at vi skal kunne få en reell debatt om hva vi skal bruke de store pengene på i Norge de neste årene. Og her er min hypotese at det blir svært vanskelig å se for seg at man skal kunne kombinere løfter i titallsmilliarderklassen i skattepolitikken med store, nye løfter i samferdselspolitikken uten at dette vil måtte bety at viktige deler av norsk velferd settes i spill.

Vi gjør det på denne måten: Vi legger forslaget til NTP fra regjeringen til grunn. Deretter samler vi inn utspill, løfter og forslag som kommer i tillegg i vei- og jernbanepolitikken fra Høyre- og Frprepresentanter. Løftene samles og systematiserer her på bloggen. Hvis det skulle vise seg at Høyre og Frp går mot enkelte forslag fra regjeringen, er dette også interessant å få en oversikt over. Så folkens, her trenger jeg hjelp – send inn det dere kommer over!

Når det gjelder Frp, vet jeg nesten ikke hvor jeg skal begynne. Der i gården flyr milliardene svært fort. Jeg har derfor så langt konsentrert meg om Høyre og som dere ser er overbudene også her allerede svært store:

«Sanner lover større statlig andel for ny E18. Høyres ordfører i Bærum krever 30 prosent statlig andel.»

Kostnad: 800 mill ( Høyres ordfører i Bærum krever 30 prosent statlig andel.» økning fra 22 % statlig andel til
30 % koster 800 millioner)

«Sanner er skuffet over at ikke E18 gjennom Asker er med i NTP.»

Kostnad: 2,4 mrd. (E18 gjennom Asker har en investering på minimum 8 mrd.
(sannsynligvis mer da Asker ønsker lang tunnel). Statlig andel på 30 % blir 2,4 mrd.

Vil dekke inntil 50 % av byenes bybaneutbygging. – Med prosjekter som
Fornebubane og forlenget bybane i Bergen kan vi komme opp i 40 milliarder til
byene, sier samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker.

Kostnad: 40 mrd. (Dette kommer i tillegg til en egen belønningsordning for kollektivtiltak. Regjeringen
lover 26 mrd til byene, inkludert belønningsordningen, sier Halleraker.»)

«Vi synes vi ikke 380 km med midtdeler over 10 år, veinettet sett
under ett, er godt nok, sier Halleraker.»

Kostnad: Ukjent.

«Ingjerd Schou, lover at Høyre vil gå for både full InterCity og ny
jernbanetunnel under Oslo, der alt skal stå ferdig aller senest i 2030.»

Kostnad: Anslag 20 mrd. ( Ny jernbanetunnel Ikke utredet, men anslagsvis 20 milliarder, men da innen 2030)

«… frykter Sør-Trøndelag vil komme særlig dårlig ut da den ekstra milliarden til fylkesveiene vil bli fordelt etter kriterier lagt i rapport over forfallet på fylkesveinettet.» (Torhild Aarbergsbotten, gruppeleder for Høyre i Sør-Trøndelag fylkesting.»

Kostnad: 0-10 mrd? For å ta denne type uttalelser på alvor, må det enten inn betydelige mer penger eller ta penger fra andre deler av landet. Det siste har jeg ikke hørt noen ta til orde for.

«Kommer vi til makten ved høstens stortingsvalg, kan jeg love en mye raskere gjennomføring av prosjekter à la Follobanen, sier Jegstad fylkesordfører for Høyre i Akershus før  han legger til jernbaneverket må få større rammer og handlingsrom»

Kostnad: 17 mrd?  I forslag til NTP legges det opp til 178 mrd kroner i 10årsperioden til Jernbaneverket. Spørsmålet er hva Fylkesordføreren mener er «større rammer» En 10 prosents økning vil altså innebære 17 mrd kr i økning.

I tillegg til disse prosjektene, har Høyre lovet 17 til dels store prosjekter som skal finansieres på avbetaling – såkalt Offentlig Privat Samarbeid (OPS).

Kostnad: Ukjent, men minst 100 mrd.

Listen oppdateres

 

 

 

Se alle

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.