Svar til Solvik-Olsen

Gårdagens blogginnlegg, hvor jeg tilbakeviser FrPs tøvete påstander om at vi låner billig ut og dyrt tilbake har tydeligvis gjort partiets finanspolitiske talsmann, Solvik-Olsen, lettere stresset. Allerede i morges hadde han rukket å skrive et tilsvar, i kjent Solvik-Olsen-stil. Hadde han akseptert det faktum at pensjonsfondets renteinvesteringer i 2012 ga 7 pst. avkastning i snitt, altså dobbelt så mye som hva norske bompengeselskaper betaler i snitt i rente, ville hele argumentasjonen hans vært ugyldig. Det hadde jo ikke tatt seg særlig bra ut. Men jeg skal la det ligge.

Poenget mitt var at det er meningsløst å sammenligne renteinvesteringer i utlandet med investeringer i «samfunnsøkonomisk lønnsom» infrastruktur i Norge. Både fordi vi har så store inntekter at vi rett og slett ikke kan bruke alt innenlands uten at det vil få alvorlige konsekvenser for økonomien. Dernest fordi det er en betydelig forskjell på sikre renteinvesteringer, som kan sammenlignes med bankinnskudd, og investering i noe som ikke gir løpende inntekter. Setter du pengene i banken eller kjøper rentebærende papirer, så får du løpende inntekter og du kan ta ut pengene når du ønsker. Investerer du i vei vil den bare kunne gi løpende inntekter om du innfører brukerbetaling. Det har FrP uttalt at de er sterkt imot. Jeg vil også påpeke at det er mye som skjuler seg under begrepet «samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer». Ofte blir denne type beregninger «lønnsomme» når man tar med verdien av økt fritid. Dette er jeg forsåvidt veldig for, men hvis jeg spissformulerer –  det er krevende å finansiere investeringer i vei med at folk kommer raskere på hytta fredag ettermiddag.

Jeg er veldig for investeringer i vei og bane. Derfor stemmer jeg for tidenes Nasjonal transportplan som har en økning på 50 pst. – eksklusive moms, som Solvik-Olsen mislykket forsøker å gjøre et poeng ut av. Men jeg er også for investeringer i barnehager, skole, sykehus og andre ting som bidrar til økonomisk vekst, og som kan være vel så lønnsomme som en veiinvestering. Det betyr imidlertid ikke at vi bør finansiere dette utenfor budsjettene. Derfor advarer jeg mot FrPs lettvinte løsninger også i samferdselspolitikken. Så får jeg heller bare ta det med et smil at FrP, som aldri har hatt makt i Norge, anklager Arbeiderpartiet, som har ledet landet i 50 år etter Andre verdenskrig, for å ha «en fullstendig misforstått tilnærming til å bygge landet».

 

Se alle

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.