Å bevare og utvikle nye arbeidsplasser er vår hovedoppgave i revidert nasjonalbudsjett. Det gjør vi gjennom redusert oljepengebruk, orden i økonomien og en aktiv næringspolitikk.
Når vi vet hvilken økonomisk turbulens som nå herjer Europa, og spesielt Hellas, er det uvirkelig at vår regjering kan presentere et revidert budsjett, som nedjusterer arbeidsledighetsanslagene og har et økonomisk handlingsrom få andre land har.
Men norske bedrifter og arbeidsplasser eksisterer ikke i et vakuum. Våre bedrifter er avhengig av at andre land vil kjøpe varene deres. Og her er Europa desidert viktigst. Derfor må vi aldri glemme at selv verdens rikeste land ikke kan leve på sedler og kronestykker alene. Også vi er avhengig av å leve av hverandres arbeid og handel med andre land.
Vi vet ennå ikke hva krisen i Hellas og muligens andre europeiske land vil bety for Norge. Men vi må ta ansvar for det vi kan gjøre noe med, nemlig å holde orden i eget hus i – i egen økonomi. Samtidig benytter vi revidert nasjonalbudsjett til rette opp og gjøre noe med uløste oppgaver:
– Egen tiltakspakke for verft- og leverandørindustrien
– Politiet får mer penger til å utransportere utlendinger som ikke har lovlig opphold
– Vi retter opp noe mer av etterslepet på vedlikehold på jernbanen og veiene
– Arbeidsmarkedstiltakene kan videreføres på et høyt nivå
– Forbrenningsavgiften fjernes slik at mindre avfall vil kjøres på trailer til Sverige
Les mer om disse og alle andre forslag i revidert nasjonalbudsjett på regjeringenes budsjettsider.
Det er samme leksa hver gang.Det skal alltid strammes inn .Man bare finner unnskyldning for det denne gangen også.
Du skryter av at dere retter opp etterslepet på vei og bane. Nå er jeg såpass heldig at jeg slipper å benytte neg av jernbanen da jeg bor i byen – og takk for det. Hva angår vei, hvor mye konkret er det dere bevilger til å utbedre veinettet som er i forfall over det ganske land? Dere har bevilget ett beløp som tilsvarer asfaltering av 10 mil med vei, dvs Hurum Rundt hvor du og dine venner sykler fra tid til annen. Ikke så mye å skryte av spør du meg. Dersom veistandarden fortsetter å forfalle i samme tempo som de siste 4 årene må vi kjøpe traktor alle mann, det ville sikkert dine regjeringkollegaer i SP like. Jeg er derimot usikker på hvordledes dette vil slå ut for racersykkelen din! Slutt med tompratet!
Hei!
Jeg hadde håpet dere hadde funnet noen "smuler" til å sytarte arbeidet emd å regionalisere overformynderiet. Vi venter på det slik at vergemålsloven fra 1800-tallet kan bli avløst av den nye som Stortinget har vedtatt. Før det skjer ønsker ikke Norge å rattifisere FN-konvensjonen om rettighetene til menensker med nedsatt funksjonsevne. Dette begynner å bli pinlig. EU sliter med rattifisering pga forholdene i øst Europa, mens Norge sliter fordi vi ikke har penger til å begynne å bygge opp et regionalisert overformynderi, jeg har litt problemer med å forstå det.
Torstein, grattis med tidenes svartmaling. Du tar ikke tog? Det gjør jeg, så jeg foreslår at du bruker et par minutter på å høre på en som kjenner systemet.
Punkt 1, det er ikke Torgeir eller dagens regjering sin skyld at veiene eller jernbanen er som den er. Det er et vanvittig etterslep som behøves etter mange, mange år hvor jernbanen har blitt nedprioritert. Dette er tatt tak i, men å tro at en eller annen trylleformel skal gjøre alt så meget bedre er både naivt og historieløst.
Punkt 2, jeg regner med du begrunner meningen din om jernbane på bakgrunn av media. Det virker hvertfall sånn, ettersom du ikke klarer/gidder å argumentere for synet ditt. Faktum er at ja, steder i landet og spesielt på østlandet har det vært togkaos i vinter og tildels i vår. Problemene er sammensatt. Selv tar jeg tog hver eneste dag til og fra jobb, i Oslo-området, og jeg tar ikke meg selv så fryktelig høytidelig at jeg ikke greier en turbulent vinter hva gjelder kollektivtrafikken. Jeg er selvsagt ikke fornød, men svartmalingen burde du holde deg for god til.
Punkt 3, vei. Det er tydelig at du har liten kjennskap til hvordan asfalt egentlig fungerer når du snakker om at veiene forfaller. Det gjør de ikke, men alle veier trenger vedlikehold. Så kan selvsagt Siv Jensen og andre snakke om 8-felts vei i hele landet. Faktum er at dette IKKE burde prioriteres.
Det vi burde gjøre er å vedlikeholde de veiene vi har idag, sørge for nok felt inn og ut av de store byene, men den store satsingen bør komme på kollektivtransporten. Det er her framtida er, i form av økonomiske, miljømessige og politiske løsninger.