Innlegget ble først publisert på min blog hos Nettavisen 26. april 2016
Ingenting er så viktig og nyttig for helsen som fysisk aktivitet. Vi må ta vare på ungenes aktivitetslyst gjennom ordninger som når alle unger! Derfor ønsker Arbeiderpartiet at alle barn skal få en time fysisk aktivitet i skolen hver dag. I dag åpnet jeg aktivitetskonkurransen Hopp for hjertet.
Så i dag låner jeg ut bloggen min til Lisbet Rugtvedt. Hun er generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, som står bak Hoppetaukonkurransen.
Aktive barn lærer mer
At fysisk aktivitet er avgjørende for hjertehelse og hjernehelse, er det viktige underliggende budskapet når Nasjonalforeningen for folkehelsen i disse dager arrangerer den årlige «Hopp for hjertet»-konkurransen i barneskolen.
Gjennom konkurransen får 100 000 barn på 4.-7. trinn en daglig dose med hopp og sprett. Det konkurreres klassevis, og uten fokus på den enkeltes prestasjon. Her er det bevegelsesglede som er viktig!
Skolebarn som får være fysisk aktive i deler av timene med teorifag blir mer oppmerksomme, de husker bedre, og blir mer sosiale. Kilden for dette er doktorgradsarbeidet til Silje Eikanger Kvaløs ved Universitetet i Stavanger. Særlig ser fysisk aktivitet ut til å ha god effekt på matematikk. Dette er gode nyheter, ettersom styrkning av matteferdigheter hos barna våre er noe alle ønsker og forstår nytten av. Så klare sammenhenger bør politikerne ta på alvor.
Snart får vi få resultatene av det store forskningsprosjektet Active Smarter Kids (ASK) som Høgskolen i Sogn og Fjordane står bak. Denne forskningen bygger videre på Geir Kåre Resalands doktorgrad, som viste at barn med en time fysisk aktivitet hver dag oppnådde en tydelig helsegevinst med tanke på framtidig helserisiko. De som hadde det dårligste utgangspunktet, fikk den største helseeffekten. 600 elever har testet hva en time fysisk aktivitet hver dag kan ha å si for både helse- og læringseffekter.
Men at fysisk aktivitet er bra for oss trenger vi egentlig ikke forskning for å skjønne. Vi kjenner hver og en av oss hva det gjør med kroppen når vi har beveget oss. Hva det gjør med hodet å gå en tur i frisk luft. Alle med barn tett på ser hva det gjør med gløden i øynene, matlyst, søvn og humør når ungene har vært ute og lekt, og tilsvarende hva som skjer når de har sittet inne.
Fysisk aktivitet er avgjørende for god helse, som igjen betyr mye for livskvalitet og trivsel. Men når det viser seg å ha så direkte betydning på læring skal det godt gjøres å finne gode argumenter mot å satse systematisk på mer fysisk, daglig aktivitet i skolen.
Det er bare gjennom skolen vi når ut til alle barn. Det gjør skolen til den viktiges arenaen for å skape gode helsevaner, og forebygge sykdom i samfunnet. For gode vaner kan bygges, og dårlige mønster kan brytes. Men det krever politisk vilje, samarbeid og innsats på tvers av nivåene.
Derfor bør nasjonale politikere gå sammen med kommune-Norge for å sikre at alle skolebarn får være aktive, minst en time, hver eneste dag. Tenk nytt, innarbeid aktivitet i undervisningen, snakk med frivilligheten og idrettslagenes. Flere skoler har gått foran og vist hvordan det kan organiseres, lær av dem og løs det slik det passer på den enkelte skole, men det er viktig at timen formaliseres fra myndighetens side. Alle barn trenger muligheten til å hoppe, sprette, danse og løpe, hver dag.
Alle barn fortjener at vi tar på alvor at de får det bedre og at lærer mer når de får være aktive. En aktiv skolehverdag er den beste investeringen vi kan gjøre i fremtiden.
Lisbet Rugtvedt, Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen