Det har vært spekulert mye i bilavgiftene den siste tiden. Blant annet om dieselavgiften skulle øke. Det har vakt bekymring blant enkelte bileiere. Jeg vil derfor oppklare hva vi gjør og ikke gjør i forslag til statsbudsjett 2012:
1. Vi øker ikke dieselavgiften. Så folk som har kjøpt dieselbiler de siste årene kan puste ut.
2. Vi fjerner ikke bilavgiftene slik Frp foreslår langt på vei. Det mener vi ville være å rane felleskassa. Penger vi bruker til velferdstjenester som barnehage, skole og eldreomsorg.
3. El-bileiere kan fortsatt parkere gratis, kjøre i kollektivfeltet og ikke betale veibruksavgift. Det siste gjelder også biler med alternativt drivstoff.
Men regjeringen gjør viktige endringer i bilavgiftene i forslag til statsbudsjett for 2012:
1. Vi reduserer bilavgiftene og gjør det billigere å kjøre miljøvennlig. Det gjør vi gjennom tre grep. Biler med lave CO2-utslipp blir rimeligere. Særlig gjelder dette ladbare hybridbiler som kommer på markedet neste år. Vi innfører en NOX-komponent i engangsavgiften for å stimulere til reduserte miljø- og helseskader. Det gjelder spesielt bylufta i de store byene. Samtidig senker vi avgiften på kjøretøyenes effekt. Det vil si at biler som ”sparker” litt og samtidig har lave CO2- og NOx-utslipp kommer godt ut.
2. Et nytt forutsigbart system for nye drivstofftyper. I dag er det en del miljøvennlige biler som ikke betaler veibruksavgift, altså for kostnadene knyttet til ulykker, kø, støy og veislitasje. Disse skal først i 2020 ilegges veibruksavgift etter energiinnholdet i drivstoffet (vi skal evaluere dette i 2015 – både miljømessig og inntekter til felleskassa).
3. Omregistreringsavgiften reduseres med rundt 20 prosent for typiske næringskjøretøy og rundt 5 prosent for typiske personkjøretøy.
4. Vrakpanten økes fra 1500 til 2000 kroner.
Vi reduserer altså bilavgiftene noe i budsjettet for 2012. Vi gjør det mer lønnsomt å kjøre miljøvennlig. Og vi gir bileiere større forutsigbarhet. Det mener vi er en riktig vei å gå når det gjelder bilavgifter.
Regner med vrakpanten blir totusen kroner og ikke tohundre, men ellers *thumbs up* Torgeir!
Ha en fin kveld videre! =)
Hehe, ser man det ja! Bra du følger med Isabella. 2000 kr er selvsagt rett.
Jeg klarer ikke være enig med deg, jeg, Torgeir.
For det første er det veldig beskrivende for miljødebatten at man må snu når man finner ut at disse flinke forskerne faktisk tar feil.
Det tror jeg vi vil se i mange sammenhenger fremover.
For det andre :
Det å senke bilavgiftene er ikke å rane felleskassa.
Når jeg sammenlignet kutt i skattelette med økning i kultur sier du at det ikke henger sammen.
Men, bilavgifter og skoler og barnehager henger altså sammen. Forstå det den som kan.
Jeg vil heller si at dere trenger bilavgiftene slik at folk som ikke ønsker å være uføre og folk som er feil satt på uføre trygt kan fortsette å være uføre.
Det er like logisk som din argumentasjon.
Når det gjelder at miljøvennlige biler skal betale for veislitasjen så er det også dårlig argumentasjon. Hvorfor i all verden har den slitasjen noe med energiinnholdet i drivstoffet å gjøre?
Ingen ting! Derfor henger ikke argumentasjonen din sammen.
Men – om du vil lage bilavgiftene slik at staten tar inn det som det koster å holde veier og bygge veier i dette landet så er det noe alle bilister kommer til å bli fornøyd med.
Ser frem til den dagen!
En ting – seriøst nå : Dere må se på hvordan bomselskapene drives. En ting er at det popper opp bomstasjoner som paddehatter, men driften er det ingen som vurderer.
Vi ser at bomselskapene bruker i tilfeller mer penger på å finne bileier for innkreving enn det som skal kreves inn.
Jeg bruker Fjellinjen. De har nå sluttet med forhåndsbetaling. Før kunne jeg kjøpe klipp og passere. Nå kommer det giro i posten etter hver passering og de har tatt bort muligheten for forhåndsbetaling.
Hvorfor ?
Vel, det er ikke noe insitement for å drive økonomisk mest mulig effektivt. Om man på nettsiden deres kunne kjøpe 500 klipp og taste inn visakorttallene ville man tilnærmet kostnadsfritt for selskapet passere bommene.
Men, ved å sende ut giroer får selskapene økte papirutgifter, porto, oppfølgingsutgifter og selvføgelig går antall saker til innkreving opp på denne måten.
Dette tjener inkassoselskapene på, og det er jo ikke meningen. Men – det er nok gode avtaler mellom inkassoselskaper og bompengeselskaper her om man skraper litt i lakken å ser under.
En annen ting er at når overskuddet til en bom går ned så tar det lenger tid å betale ned veistrekningen den skal finansiere.
Dette betyr at ledelsen og de ansatte har jobb lenger enn nødvendig og bilistene må betale mer enn nødvendig.
Så! Dere som styrer! Ta en kontroll av disse selskapene. At dere ønsker å finansiere veier med bommer er så sin sak – men pass på at de driver mest mulig forsvarlig slik at de blir borte så fort som mulig og veien blir betalt så fort som mulig!
Vel og bra, men den meningsløse HK-avgiften må bort.
Eksempel 1: Jeg har akkurat byttet ut min gamle Grand Voyager med en nyere Grand Voyager. Den gamle hadde en 3.8-liters motor med 163 hk, den nye har en 2.4-liters motor med 147 hk. Bilenes ytre mål og vekt er tilnærmest identiske. Etter kort tid fant jeg ut at den nye bilen bruker ca. 10-20% MER drivstoff enn den gamle, fordi den lille motoren må jobbe mye hardere. Min kjørestil vil jeg beskrive som forsiktig.
Eksempel 2: Jeg har også en amerikansk bil fra 1988 som veier 2 tonn, med V8-motor på 5.0 liter og automatgear. På småkjøring bruker denne bilen ikke noe særlig mer drivstoff enn konas moderne Volvo V70 med 2.0-liter bensinmotor. Pussig? Nei, egentlig ikke siden min gamle amcar bare tusler uanstrengt avgårde på lavt turtall.
I nest siste utgave av Amcar kan man lese at en ny Chevrolet Camaro koster 300.000,- i Sverige. I Norge: 1,3 mill.
Er det rart jeg foretrekker å bruke min 23 år gamle Chevrolet for å hente ungene i barnehagen?
henviser til punkt 2. her : 2. Vi fjerner ikke bilavgiftene slik Frp foreslår langt på vei. Det mener vi ville være å rane felleskassa. Penger vi bruker til velferdstjenester som barnehage, skole og eldreomsorg.
vil dette i praksis si at ikke-bileiere er skattesnyltere? trudde bilavgifter skulle gå til bilrelatert ting, men der tok jeg vist kraftig feil Torgeir, kan du forklare dette litt nærmere?
Dere sier att dere står for å senke CO2 utslippene. Vel og bra det, men hva med å gjøre det lettere og billigere for folket og montere gassanlegg i bilene sine. Nå koster det skjorta og MÅ! gjøres hos eksperter og KUN! i Norge.
Også burde dere ta en titt på det Svenske systemet. De har klart og redusere CO2 utslippet, Mye bedre veier og null bommer samt en mye yngre bilpark en Norge. Hvordan har de klart dette og hvordan kan Norge få til det samme?
Og innafor det med Vrakpant så har jeg ett forslag.
Biler nyere enn 5år 2000kr
Biler fra 2005-2000 2500kr
Biler fra 1999-1994 3000kr
Biler fra 1993-1985 4000kr
Biler fra 1984-1975 5000kr
Da hadde dere nok blitt kvitt endel eldre trafikkfarlige biler:)
Jeg er ikke så veldig imponert eller fornøyd med disse nye forslagene til neste års statsbudsjett fordi jeg som en av Norges mange bileiere mener at årsavgiften som vi i Norge betaler hvert år inn til staten bør øremerkes veier og ikke bare puttes rett i statskassa til en masse andre formål! Jeg vet at bare noen få prosent av årsavgifta går til vei.
Det hadde ikke vært så surt å betale den hvis den alene hadde gått til vei og samferdsel. Den er forøvrig altfor høy.
Og det er ikke godt nok å heve vrakpanten med kun 500 kroner.
Vrakpanten burde vært mye høyere fordi da hadde ikke den norske bilparken vært så gammel og miljøfiendtlig.
Hvor er logikken i at bilister skal betale for eldreomsorg og barnehager? Siden du er en ivrig syklist og leder i finanskomiteen foreslår jeg at du fremmer forslag om kraftige avgiftsøkninger på sykler for å finansiere ny pensjonsreform og omstrukturering av NAV.
Siden vi er inne på "miljøvennlige" bilavgifter vil jeg anbefale deg å lese lederen i siste nummer av "Amcar". Kort oppsummert fra bladet:
I Norge har CO2-utslippene fra biler gått ned fra 159 til 141 g/km i løpet av de siste 5 årene. Finansministeren skryter av hvor bra den miljøvennlige avgiftspolitikken til regjeringen virker.
MEN: Kort fortalt viser statistikk fra Europa at CO2-utslipp fra biler i gjennomsnitt OGSÅ har blitt redusert fra 159 til 141 gram CO2/km. Dette i land uten andre bilavgifter enn MOMS, bl.a. Sverige.
Dette viser at regjeringens avgiftspolitikk ikke er annet enn landeveisrøveri, og at det er bilprodusentene som alene kan ta æren for mer energieffektive biler.